Hemşirelerin klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencileri ve öğretim elemanı ile ilgili algılarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağ.Bil.Enst.Md.Lüğü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LÜTFİYE PARLAK

Danışman: Nazike Duruk

Özet:

Amaç: Bu araştırma hemşirelerin klinik uygulamaya çıkan hemşirelik öğrencileri ve öğretim elemanı ile ilgili algıları hakkında derinlemesine bilgi edinmek amacı ile yapılmıştır. Kapsam; Klinik uygulamada öğrencilerin yanında hemşire ya da öğretim elemanının olması, öğrencilerde stresin azalmasını ve kendilerini daha rahat hissetmelerini sağlamaktadır. Öğretim elemanının hemşire ile işbirliği içinde olması, klinik uygulamaya ilişkin olumlu ve olumsuz yönlerinin farkında olması, gerekli önlemlerin alınması bakımından önemli yer tutmaktadır. Hemşireler, öğrencilere hemşirelik alanındaki uygulamalar konusunda kontrollü uygulama yaptırarak deneyim kazandırmalı, uygun öğrenme ortamı hazırlamalı, servis tanıtımı yapmalı ve oryantasyon eğitimi vererek klinikte sosyalizasyonunu sağlamalıdır. Yöntem; Nitel bir araştırma olarak yapılan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden tanımlayıcı fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini bir üniversite hastanesinin hemşirelik öğrencileri ile klinik uygulama eğitimine katılmış hemşireler oluşturmuştur. Örneklem grubunu kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılan, kriterlere uyan ve araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 15 servis hemşiresi oluşturmuştur. Veriler Haziran-Ağustos 2019 tarihlerinde hemşire tanıtım formu, yarı yapılandırılmış görüşme formu ve ses kayıt cihazı ile toplanmıştır. Görüşmeler yaklaşık 48-130 dakika sürmüştür. Kişisel özelliklere ilişkin verilerin analizi sayı yüzde olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemi ile MAXQDA 2020 programı ile analiz edilmiştir. Bulgular; Araştırmada yer alan katılımcıların çoğu kadın, lisans mezunu ve dahili servislerde çalışan hemşirelerdir. Katılımcıların 8'i bekâr, 7'si evli, 6'sının çocuğu var ve yaş ortalaması 30,8'dir. Nitel verilerin analizi 'hemşirenin öğrenci ile ilgili algıları', 'hemşirenin öğretim elemanı ile ilgili algıları', 'hemşirenin öğrencilerin uygulama yaptığı klinik ortam ile ilgili algıları', 'hemşirenin mesleği ile ilgili algıları' olmak üzere 4 ana temada incelenmiştir. Sonuç; Katılımcıların ifadesinden öğrencilerin genel uygulamalarda teorik ve pratik yönden eksikliklerinin olduğu ancak bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlarda öğrenme becerileri kazandığı; hemşirelerin çoğunluğunun, öğretim elemanları ile işbirliği içinde olmak istediği, klinik uygulama süresinin özellikli olan bazı birimler için yeterli olmadığı algısına sahip olduğu ve genel olarak Hemşirelik Yönetmeliği'nde öğrenci hemşirelerin eğitiminin yer aldığı madde ile ilgili bilgisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.