Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Öğrencilerin Performansına ve Artırılmış Gerçekliğe İlişkin Tutumuna Etkisi


SÜRAL İ. (Yürütücü), YAKINLAR GÖRGEÇ Z.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Y.Lisans, 2024 - 2025

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Y.Lisans
  • Başlama Tarihi: Ocak 2024
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2025

Proje Özeti

Bilgisayarlı Tasarım Uygulamaları dersi, Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri, Bilişim Teknolojileri bölümünde zorunlu olarak okutulması gereken bir derstir. Dersin güz yarıyılı ünitelerinden bir tanesi “İzdüşüm Görünüşlerini Çizme ve Ölçeklendirme” dir. Bu ünitenin kazanımları noktanın, doğrunun, düzlemin izdüşümlerini ve perspektifi verilen parçanın üç farklı açıdan görünüşlerini koordinat düzlemi üzerine çizmektir. Bu derste öğrencilerden iki boyutlu (2B) görünümü verilen parçanın üç boyutlu (3B) görünüşünü çıkarıp ölçülendirmesi ve koordinat düzlemine çizmesi istenmektedir. Verilen görselleri 3B olarak zihinde canlandıramayan öğrenciler, bilgisayarlı tasarım uygulamaları derslerinde çeşitli sorunlar ve eksikliklerle karşılaşmaktadır. Bu tür öğrencilerin derse olan ilgileri azalmakta, öğretmenler öğrencileri motive etmekte zorlanmaktadır. Öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin artırılması ile bu olumsuzluklarla baş edilebileceği düşünülmektedir. Uzamsal yetenek, 2B görünümleri verilen nesnelerin 3B hallerini zihinde canlandırabilme yetisidir (McGee, 1979). Görsellerin zihinde 3B olarak canlandırılması, döndürülmesi ve bunlara gerekli manipülasyonların uygulanması açısından uzamsal zekâ Bilgisayarlı Tasarım Uygulamaları dersinde öğrencilerde var olması istenen bir yetenektir. Bilgisayarlı Tasarım Uygulamaları dersinde öğrenciden beklenen öncelikle verilen görselin 3B halini zihninde canlandırmasıdır. Bu işlem alanyazında “uzamsal görselleştirme” olarak adlandırılmaktadır. İkinci aşamada öğrenci zihninde canlandırdığı 3B nesneyi uygun biçimde döndürerek, görselin önden, yandan ve üstten görünüşlerini elde etmelidir. Bu aşama literatürde “zihinde döndürme” aşaması olarak geçmektedir. Son aşamada öğrenci zihninde canlandırdığı perspektifleri uygun ölçülerle teknik resim kâğıdına aktarmalıdır (Kösa, ve Karakuş, 2010). Artırılmış Gerçeklik (AG)’ in 3B görünüş elde etmede kullanılabilirliği ve manipülasyona imkân tanıması eğitimde AG kullanımını çekici hale getirmektedir (Martín-Gutiérrez, Luís Saorín, vd., 2010; Tuker, 2018). Öğrencilerdeki uzamsal yetenekleri geliştirmek adına Bilgisayarlı Tasarım Uygulamaları derslerinde AG teknolojisinden faydalanabileceği öngörülmekte ve AG teknolojisinin “zihinsel görselleştirme” ve “zihinde döndürme” aşamalarını kolaylaştıracağı düşünülmektedir Geleneksel yöntemlerle işlenen Bilgisayarlı Tasarım Uygulamaları derslerinde 3B materyal olarak, plastik veya ahşaptan yapılmış sınırlı sayıda malzeme kullanılmaktadır. Bu modeller sınırlı sayıdadır, zenginleştirilmesi zordur ve öğrenciler bu modelleri sadece ders saatlerinde kullanabilmektedir. AG teknolojisinin derslerde kullanılması ile bu sınırlılıkların aşılacağı ve öğrencilerin ders saatleri dışında da bu teknolojiyi kullanabilecek olmaları ile onların uzamsal yeteneklerini geliştirmelerine imkân sağlanacağı düşünülmektedir.