Karbon tekstil ile takviye edilmiş sıva katmanı ile güçlendirilmiş çift doğrultulu betonarme döşemelerin çarpma yüklemesi etkisi altındaki davranışının deneysel olarak incelenmesi


Erol H., Şengel H. S. (Yürütücü), Anıl Ö., Yılmaz T.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2020 - 2022

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Şubat 2020
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2022

Proje Özeti

KARBON TEKSTİL İLE TAKVİYE EDİLMİŞ SIVA KATMANI İLE GÜÇLENDİRİLMİŞ ÇİFT DOĞRULTULU BETONARME DÖŞEMELERİN ÇARPMA YÜKLEMESİ ETKİSİ ALTINDAKİ DAVRANIŞININ DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ Taşıyıcı sistem elemanları kullanım süreleri içerisinde çeşitli yüklere maruz kalmaktadırlar. Bu yükler içerisinde sabit, hareketli, deprem, rüzgar, sıvı yükleri, toprak itkisi gibi yönetmelikte tanımlanan yükler bulunmaktadır. Ancak göz önüne alınması gerekli bir başka yük ise çarpma yüküdür. Çeşitli darbeler, patlama yükü gibi yükler yapının hasar görmesine neden olabileceğinden bu yükün taşıyıcı sistem elemanları üzerindeki etkisinin araştırılması gereği ortaya çıkmaktadır. Bu doğrultuda betonarme döşemelerin çarpma etkisi altında gösterdikleri davranış ve güçlendirme malzemesinin performansı çalışmamızın amacını oluşturmuştur. Bu kapsamda farklı doğrultu ve genişliklerde karbon tekstille takviye edilmiş sıva katmanı ile güçlendirilmiş döşemelerin çarpma etkisi altındaki davranışları ağırlık düşürme yöntemiyle test edilmiştir. Çalışmamızda 17 adet 1000x1000x80 mm boyutlarında betonarme döşeme hazırlanmıştır. Deney elemanlarının güçlendirilmesinde kullanılan karbon tekstiller için ortogonal ve diyagonal, çift doğrultulu ve tek doğrultulu, 100 mm ve 50 mm genişliğinde olmak üzere değişkenler oluşturulmuştur. Karbon tekstiller döşemelere tamir harcı kullanılarak yerleştirilmiştir. Düşü yüksekliği, düşürülen çekicin ağırlığı, donatı dizilimi ve beton dayanım sınıfı, mesnet şartları her bir deney elemanı için sabit tutulmuştur. Çalışmada deney elemanlarının sahip olduğu ivme, deplasman, birim deformasyon ve çarpma yükü değerlerinin zaman tanım alanındaki değişimleri ölçülmüş ve sonuçta karbon tekstil şerit genişliğinin artması, uygulamanın çift yönlü ve diyagonal şekilde yapılması durumlarında döşemelerde meydana gelecek maksimum birim deformasyon değerinin azalacağı sonucuna varılmıştır. Anahtar kelimeler: Betonarme döşeme, çarpma yükü, karbon tekstil.