Karayollarında Çevresel Atıklarla Modifiye Edilmiş Sathi Kaplamaların Performansının AgregaBitüm İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi


Karacasu M. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2016 - 2019

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mart 2016
  • Bitiş Tarihi: Mart 2019

Proje Özeti

Karayolu üstyapı kaplamaları genel olarak Bitümlü Sıcak Karışım (BSK) veya sathi kaplama şeklinde üretilebilmektedir ve kullanım alanları, yolun sınıfına göre değişebilmektedir. Ülkemizde sathi kaplamalar, genel olarak trafik yoğunluğunun az olduğu il ve köy yollarında kullanılmaktadır. Sathi kaplama maliyeti; BSK kaplamalara göre çok daha düşüktür. Bunun için kullanım alanları fazladır. Sathi kaplamalar iklimsel değişikliklerden daha fazla etkilenmektedir. Bunun en büyük sebepleri olarak imalat şekli ve yapısı gösterilebilir. Ancak uygun tasarımlarla imal edilmiş sathi kaplamalar, kendilerinden beklenen hizmet ömrünü yüksek oranda sağlayabilirler.

Son yıllarda yol üstyapısı, ağır taşıt trafiğinin artması ve mevsimsel değişiklikler sebebiyle olumsuz şartlara daha fazla maruz kalmaktadır. Ülkemizde ağır taşıt trafiğinin yeterince kontrol altına alınamaması sonucunda yol kaplamalarında bozulmalar meydana gelmektedir. Özellikle yaz aylarında sıcaklığın artması ve kış aylarındaki olumsuz şartlar nedeniyle bu tür bozulmalar en üst seviyelere ulaşmaktadır.

Literatürde, yapılan çalışmalar daha çok BSK kaplamalar üzerine yoğunlaşmaktadır. Sathi kaplamlar üzerine gerçekleştirilen araştırmalar oldukça azdır. Bu yüzden projede, sathi kaplamalar üzerinde çalışmalar yapılmış ve deneyler gerçekleştirilmiştir.

Deneysel çalışmalarda, agrega, bitüm ve karışım deney sonuçları birlikte değerlendirilmiştir. Öncelikle, agrega ve bitüm için kontrol numuneleri hazırlanmış, sonrasında bitüm içerisine atık lastik ve PVC (Poli Vinil Klorür) katılarak modifiye bitüm numuneleri elde edilmiştir. Bu agrega ve bitüm numunelerine geleneksel deneyler uygulanmıştır. Agrega olarak kireçtaşı ve bazalt cinsi agregalar kullanılmıştır. Bitüm olarak; 50/70 ve 70/100 penetrasyonlu bitümler, katkı olarak ise; % 10 atık lastik ve %1 PVC kullanılmıştır. Üretilen bütün farklı tip numuneler için sathi kaplamaların performansının ölçülmesinde kullanılan Soyulma ve Yapışma (Vialit) mukavemeti deneyleri gerçekleştirilmiştir. Üretilen her numunenin yedek numunesi hazırlanmıştır. Bu numunelerin yüksek çözünürlüklü görüntüleri çekilmiştir. Bu görüntülerden faydalanılarak numunelerinin katı modellenmesi yapılmış ve sonuçlar ortaya konulmaya çalışılmıştır.

 

Deneysel çalışmalardan elde edilen sonuçlar şu şekilde sıralanabilir;

1. Vialit yapışma deneylerinde; kireçtaşı numuneleri, bazalt numunelerine göre daha iyi performans göstermişlerdir. Agrega bitüm adezyonu kireçtaşı ile daha yüksek oranda sağlanmaktadır. Bu durum agrega yapısı ile açıklanabilir. Kireçtaşı agregalar gözenekli yapısı ile adezyonu kuvvetlendirmektedir. Kireçtaşı içerisinde yer alan gözenekler bitümün agrega yüzeyinde tutunmasını sağlamaktadır.

2. 50/70 ve 70/100 bitümün agrega ve bitüm adezyonuna etkileri farklılık göstermektedir. 50/70 bitüm; kireçtaşı agregalarla daha yüksek oranda yapışma sağlarken, 70/100 bitüm bazalt agregalarda yüksek oranda yapışma sağlamaktadır.  Bu durum bitümün sahip olduğu penetrasyon değerleri ile ilgilidir.

3. Atık lastik ve PVC talaşları agrega ve bitüm arasındaki adezyonu artırmaktadır. Ayrıca atıklar kireçtaşı agregalarda daha iyi performans göstermektedir. Özellikle bazalt türü agregalarda düşük olan adezyonu, kullanılan atık lastik ve PVC talaşları artırmaktadır.

4. 70/100 penetrasyonlu bitümde, bitümün kıvamından dolayı katkı olarak kullanılan atıkların homojen dağılmaları kolaylaşmakta ve bu sayede adezyon mukavemetindeki artış daha iyi gözlenebilmektedir.

5. Soyulma mukavemeti kapsamında, atık lastik ile modifiye edilmiş olan bitüm ve kireçtaşı en iyi performansı sağlamıştır. PVC talaş atıklarının soyulma performansına olumlu etkisi olduğu gözlemlenmemiştir.