Sosyal Adalet Liderliği, Etnografik Bir Araştırma ve Model Geliştirme


Şentürk İ. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2020 - 2022

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2020
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2022

Proje Özeti

Proje Özeti

Bu araştırma Eskişehir il merkezinde sosyal ve kültürel profili çeşitlilik gösteren, soysal adalet göstergeleri açısından dezavantajlı grupların yoğun olduğu bir okuldaki sosyal adalet liderliğini derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. . Projenin temel amacı, Eskişehir il merkezinde sosyal ve kültürel profili çeşitlilik gösteren, soysal adalet göstergeleri açısından dezavantajlı grupların yoğun olduğu bir okulda, etnografik bir araştırma deseni ile okul yönetiminin, okulda sosyal adaleti yönetme yeterliliklerini belirlemektir. Bu projede ele alınacak temel konu okulda sosyal adalet yönetimi ve liderliğidir. Projenin hedef kitlesi okul yöneticileridir. Projeden birincil derece yarar sağlayacaklar olanlar okul yöneticileridir. Dolaylı olarak projenin hedef kitlesi ise, yöneticiler aracılığıyla öğretmenler, öğrenciler, okulun bulunduğu sosyal çevreye kadar uzanacaktır. Projenin kuramsal çatısının niteliğini yüksek tutmak amacıyla etnografik bir araştırma deseni seçilmiştir. Projeyi sürdürmek için gerekli unsurlar, araştırmacıların sunacağı teorik destek, uygulama boyutunda ise il milli eğitim müdürlüğü ve okul yöneticileri ile gerçekleştirilecek ortaklıktır. Projenin çözeceği sorun ise, özelde araştırma kapsamındaki okulda sosyal adalet göstergelerini yükseltecek bir girişim başlatmaktır. Genel olarak da okul yöneticilerinin eğitimde sosyal adaleti gözeten sorumluluk alanlarını ve yönetsel becerilerini geliştirerek, okullarında sosyal adaleti tesis edecek stratejilere yönlendirilmelerini kolaylaştırmaktır. .  Bilimsel literatüre bakıldığında sosyal adalet liderliği özelinde bu çalışma ilk ve özgün bir araştırma desenine dayanmaktadır. Projenin alana katkısının yanında uygulamada okul yöneticilerine dönük, sosyal adaleti yönetme stratejilerini ve ilkelerini kapsayan bir özgün program geliştirilecektir.

Bu araştırmada bir okuldaki yöneticilerin sosyal adalet liderliği becerilerini derinlemesine incelemeyi amaçlandığından nitel araştırma desenlerinden eleştirel etnografik desen kullanılacaktır. Araştırma kapsamında ele alınacak olan okuldaki sosyal adalet liderliği derinlemesine incelenmek amaçlandığından çalışma grubunun belirlenmesinde örnekleme yöntemlerinden ölçüt ve uygun örnekleme kullanılacaktır. Araştırmanın verileri 2020-2021 eğitim-öğretim yılının tümüne kapsayacak biçimde farklı zaman aralıklarında yapılacak görüşmeler ve gözlemler esnasında tutulan saha notları ve okula yönelik ilgili dokümanlar aracılığıyla toplanacaktır. Veriler, içerik analiz türlerinden kategorisel analiz tekniği kullanılarak çözümlenecektir.

 

Proje çıktıları ekseninde, kısa vadede beklenen sonuç, proje kapsamındaki okulda, okul yönetimi yaklaşım ve süreçlerini sosyal adalet liderliği yeterlilik alanları çerçevesinde planlanabilir bir boyuta taşınmaktır. Orta vadede okul yöneticilerine yönelik, sosyal adalet liderliği yeterliliklerini güçlendirmeye hizmet edecek bir program geliştirmektir. Nihai hedef olarak da, etnografik ve derinlemesine bir teknikle bileşenleri özgün bir çerçeve ve strateji ile belirlenecek sosyal adalet liderliği yeterlilik alanlarının ve okulda sosyal adaleti yönetme eylem planı ve modelinin, gelecekte tasarlanacak projenin adımlarıyla il geneline, bölgesel düzeye ve en son adım ülke geneline yayılabilecek “okulda sosyal adalet yönetimi” modeline” dönüştürmektir.