Dikey İniş Kalkış Yapabilen, Yararlı Yük Taşıma Kapasitesi Yüksek, İnsansız Hava Aracı Üretimi


Kılınç Ç. (Yürütücü), Durmaz O.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2018 - 2019

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ekim 2018
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2019

Proje Özeti

İnsansız hava araçlarının (İHA), hem sivil hem askeri alanlardaki önemi günümüzde artık yadsınamaz bir gerçektir. Otonom uçuş yapabilme kabiliyeti özellikle kullanıcı kolaylığı bakımından çok yararlı olup, pazarı büyümektedir. Bu tip hava araçlarının otonom kontrolü günümüz araştırmacılarının önemli konularından birisi olmuştur. Kullanıcılar tarafından genellikle çoklurotorlu (örn. quadrotorler) sistemler daha çok tercih edilmektedir. Bunun başlıca nedeni kullanımlarının kolay olmasıdır. Çünkü bu tip sistemler herhangi bir pist gerektirmemekte, küçük bir alandan da İHA uçuşa geçebilmektedir. Sabit kanatlı İHA'lar daha çok yük taşıyabilme, daha çok havada kalma süresi, daha çok hız gibi avantajlara sahiptirler. Bu iki tip sistemin birleştirilmesi ve iki tarafın da avantajlarının kullanılmasıyla ortaya hibrit bir İHA oluşturmak, bu iş projesinin ana konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada bahsedilen insansız hava aracının tasarımı, testleri, üretimi ve pazarlanması yer almaktadır. Geliştirilecek olan İHA'nın mevcut sistemlerin dez avantajlarını giderip (uçuş süresi, menzil) bize pazarlama çalışmalarında avantaj yaratacaktır. Şu anda, daha yeni gelişmekte olan bu pazara, özgün sistemimiz ile girmek istiyoruz. Bu pazarın önümüzdeki yıllarda katlanarak büyüyeceği öngörülmektedir. Özellikle hobi ve görüntüleme amaçlı alıcıların 2025 yılına kadar çok hızlı bir şekilde artacağı öngörülmüştür (bknz. Tractica). Bu iş fikri kapsamında hem otonom hem de bir pilot yardımıyla uçabilen, dikey iniş kalkış yaptıktan sonra sabit kanatlarıyla uçuş yapabilen (rotor döndüren sistem), üzerinde bulunan ekipmanlarla istenilen uçuş rotasında gidebilen, yük taşıma kapasitesi 0.5 kg olan insansız bir hava aracının geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu tip İHA'ların en büyük avantajları yüksek menzile sahip olmaları, daha fazla havada kalmaları (yaklaşık 2 saat) ve dikey iniş kalkış yapabilmeleridir. Klasik dört rotorlu (quadrotor) sistemlerinin havada kalma süreleri kısadır, taşıdıkları yük arttıkça daha da kısalmaktadır. Havalandıktan sonra sabit kanatları kullanarak düz uçuşa geçmek, sarf edilen enerjiyi azaltacağı gibi menzili de uzatmaktadır. Bu iş fikri ile akademik çalışmaların ticari alana taşınması hedeflenmektedir.