El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.925-935, 2022 (Hakemli Dergi)
Çeşitli atıkların
harç ve beton içinde kullanımı son zamanlarda yaygınlaşmıştır. Büyük miktarda
çevresel kirliliğe sebep olan otomobil lastiklerinin beton içinde kullanımı da
bunlardan biridir. Lastiklerin betonda kullanımıyla betona ait pek çok özelik
geliştirilmektedir. Lastikli betona ait özeliklerin farklı yöntemlerle analizi
ve modellemesi yapılmaktadır. Bu çalışmada ise lastikli betonların süspansiyon
teorisi ile analizi yapılmaya çalışılmıştır. Birim ağırlık, basınç dayanımı,
eğilme dayanımı ve ultrases geçiş hızı deneysel sonuçlarından elde edilen verilerinden
alınan değerler süspansiyon teorisi formülünde yerine konularak “k” değerleri
hesaplanmıştır. Hesaplanan “k” değerleri matris ve dağılı fazın E-modül
değerlerine, tane boyutlarına, tane yüzey ve şekline bağlı olarak elde edilen
bir boyutsuz değerdir. Bu çalışmada beton içerisine katılan atık kauçukların
yüzdelerine göre değişen birim ağırlık, basınç dayanımı, eğilme dayanımı ve
ultrases geçiş hızlarına göre elde edilen k değerleri tablo ve grafikte
gösterilmiş ve elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır. Kuru birim ağırlık, basınç dayanımı, eğilme dayanımı ve ultrases
geçiş hızı için hesaplanan “k” değerleri sırasıyla -0.039 ile -0.187, -0.137
ile -3.553, -0.778 ile -1.939 ve -0.098 ile -0.922 arasında değişen değerler
almaktadır.
The use of various
wastes in mortar and concrete has recently become widespread. The use of
automobile tires in concrete, which causes a large amount of environmental
pollution, is one of them. With the used tires in concrete, many properties of
concrete are developed. Analysis and modeling of the properties of rubber
concrete are made with different methods. This study has tried to analyze
rubber concrete with suspension theory. The values obtained from the experimental
results of unit weight, compressive strength,
bending strength, and ultrasound velocity were replaced in the suspension
formula and the "k" values were calculated. The calculated “k” values
are dimensionless values obtained depending on the
E-modulus, grain size, grain surface, and shape of the matrix and dispersed
phase. In this study, the k values obtained according to the unit weight,
compressive strength, bending strength, and ultrasound transmission velocities
varying according to the percentages of the waste rubbers included in the
concrete are shown in the table and graph and the results are obtained
interpreted. The “k” values calculated for dry unit weight, compressive
strength, bending strength, and ultrasound velocity take values varying between
-0.039 and -0.187, -0.137 and -3.553, -0.778 to -1.939 and - 0.098 to -0.922,
respectively.