Eskişehir Osmangazi ÜniversitesiTürk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) EĞİTİM DERGİSİ, cilt.2, sa.1, ss.61-77, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin çoklu zekâ kuramına dayalı öğretim yaklaşımlarına yönelik görüşlerini
saptamaktır. Ayrıca çalışmada, öğretmenlerin çoklu zekâ kuramının uygulanmasına ilişkin görüşleri ile kişisel özellikleri
arasında anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini; Eskişehir il merkezindeki Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı ortaokullarda görev yapan fen bilimleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Fen bilimleri öğretiminde çoklu
zekâ kuramının uygulanması ile ilgili öğretmen görüşlerinin tespiti için Ünal (2009) tarafından geliştirilen “Çoklu Zekâ
Kuramının Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri Ölçeği (ÇZKUİÖG)” ile kişisel özelliklerin belirlenmesi amacıyla “kişisel
bilgi formu” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; fen bilimleri öğretmenlerinin çoklu zekâ kuramının uygulanmasına
ilişkin görüşlerinin “orta düzeyde” olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çoklu zekâ kuramının uygulanmasına ilişkin
görüşleri arasında; cinsiyet, mezun olduğu fakülte ve derece türü, dersine girdiği sınıflardaki öğrenci sayısı, kıdem yılı ve
toplam yöneticilik yılına göre gruplar arasında anlamlı farklılık saptanmamış ancak, görev yaptığı okuldaki ünvana göre
anlamlı farklılık görülmüştür.
The purpose of this study was to determine science teachers’ views about teaching approaches based on the multiple
intelligences theory. In addition, in this study, it was investigated that whether a significant difference is to be between the
teachers’multiple intelligences theory and opinions of the implementation and personal characteristics.Science Teachers
working in the secondary schools connected to the Eskişehir National Education Directorate constitute the sample of the
research.“The scales of teachers’ views on the implementation of the Multiple Intelligences Theory (ÇZKUIÖG)” which was
developed by Ünal (2003) for the determination of teachers’ views about the application of the theory of Multiple
Intelligences in the Teaching of Science and in order to determine the personal characteristics,“personal information form”
was applied. According to research results, it has been found that the science teachers´view on the Multiple Intelligences
Theory (ÇZKUIÖG) is at the “medium level”. In addition, no meaningful difference is detected in terms of gender, faculty
graduate from and degree type, the number of students in her/his classes, seniority year and total directorship years
between the opinions of the teachers on application of theory of multiple intelligences however meaningful difference is
seen in terms of his/her title in the school he/she works.