Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.146-160, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma ile Türkiye’de fen bilimleri alanında argümantasyon yönteminin kullanımına yönelik
yürütülen araştırmaların derlenmesi ve yöntemin derslerde kullanım durumunun belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaçla fen bilimleri dersinde argümantasyon yönteminin öğrenci, öğretmen adayları
ve öğretmenler açısından kullanımına yönelik bilimsel dergilerde yayımlanan makaleler incelenmiş ve
tanıtılmıştır. Buna göre yürütülen çalışmaların; argümantasyona dayalı öğrenme ve sosyobilimsel
konular, laboratuvar uygulamaları, öğrencilerin üst biliş becerileri, kavramsal anlama, akademik başarı,
öğrenci, öğretmen adayları ve öğretmenlerin argümantasyonu kullanım becerileri ve yönteme yönelik
görüşleri konularında yoğunlaştığı görülmüştür. Alanyazın taraması sonucunda, argümantasyona dayalı
fen öğretiminin, öğrencilerin çevresel sorunlara yönelik farkındalıklarını artırdığı, yaratıcı ve eleştirel
düşünme, problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerini geliştirdiği, öğrencilerin akademik
başarılarını ve kavramsal anlama düzeylerini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Dolayısıyla fen
öğretimine yönelik argümantasyona dayalı çalışmaların yaygınlaştırılarak, alana yönelik farkındalığın
artırılması önerilebilir.
With this study, it is aimed to compile the researches carried out for the use of the argumentation
method in the field of science in Turkey and to determine the use of the method in lessons. For this
purpose, the articles published in scientific journals aimed at the use of argumentation method in
terms of students, prospective teachers and teachers have been examined and introduced.
Accordingly, it was seen that the researches carried on argumentation in science education are based
on relationship of argumentation-based learning and socio-scientific topics, laboratory practices,
students’ metacognitive skills, conceptual meaning, academic achievement and students’, preservice
teachers’ and teachers’ skills of using argumentation and views of the method. In consequence of
literature review, it has been determined that science teaching based on argumentation has increased
the awareness of students about environmental problems, has developed high level thinking skills
such as creative and critical thinking, problem solving and has positively affected students' academic
achievements and conceptual understanding levels. Therefore, it may be suggested to increase the
awareness of the field by disseminating studies based on argumentation about science teaching.