Psikiyatri eğitiminde sanal hasta: Chat GPT ile oluşturulan hasta-hekim diyaloglarının değerlendirilmesi


Emekli E., Emekli E.

Genç Psikiyatristler Zirvesi, Eskişehir, Türkiye, 21 - 23 Kasım 2025, ss.1, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Psikiyatri eğitiminde standart hasta görüşmeleri önemli bir öğrenme aracıdır (1). Ancak gerçek ya da standardize edilmiş hastalara her zaman erişim mümkün olmamaktadır. Bu çalışmada, yapay zekâ tabanlı dil modeli Chat GPT kullanılarak oluşturulan hasta senaryolarının klinik eğitimde kullanılabilirliği araştırılmıştır.

Yöntem: Öncelikle bir prompt tasarlanarak ChatGPT’nin yalnızca hasta rolünde yanıt vermesi sağlandı (Tablo 1). Ardından obsesif kompulsif bozukluk (OKB), majör depresyon ve şizofreni tanıları için üç farklı klinik senaryo ayrıntılı şekilde yazıldı. Her bir senaryoya standardize edilmiş 13 soru yöneltildi. Ortaya çıkan hasta-hekim görüşmeleri olgu bazında formlara aktarıldı. Değerlendirme, 9 katılımcı tarafından yapıldı. Her olgu 3 bağımsız değerlendirici tarafından altı kriter üzerinden 1–5 puan aralığında derecelendirildi.

Bulgular: Her bir form için üç, toplamda dokuz katılımcı (yedi kadın) görüşmeyi değerlendirdi. Değerlendiricilerin klinik tecrübesi ortalama 6,33±3,54 yıldı. Olgu 1 (OKB)’de ortalama puan 3,3/5 olarak bulunmuştur. Özellikle “hastaya özgü anlatım tarzı ve duygusal derinlik” ve “öğreticilik” kriterlerinde bir değerlendirici 1 puan verirken diğerleri yüksek puanlamıştır. Bu farklılıklar olgunun tutarlılık ve inandırıcılık açısından sınırlı bulunduğunu göstermektedir. İkinci olguda (majör depresyon) ortalama puanı yaklaşık 4,3/5’tir. Klinik tutarlılık ve DSM-5 uygunluğu kriterlerinde değerlendiricilerin tamamı 5 puan vermiştir. Ancak “ifade tarzı/duygusal derinlik” kriterinde bir değerlendiricinin 2 puan vermesi, olgunun inandırıcılığı açısından bir miktar zayıflık yaratmıştır. Üçüncü olguda ise ortalama puan 4,6/5 olup en yüksek puanlanandır. Tüm kriterlerde puanlar 4–5 aralığındadır. Özellikle vaka uyumu, öğreticilik ve klinik tutarlılık açısından güçlü bulunmuş, eğitimde kullanılabilirliği en yüksek senaryo olarak öne çıkmıştır (Tablo 2).

Sonuç: Chat GPT ile oluşturulan yapay hasta senaryoları, psikiyatri eğitiminde standart görüşmeleri destekleyici ve öğretici bir araç olarak kullanılabilir (2,3). Daha geniş örneklem ve farklı klinik tablolarla yapılacak çalışmalar, yöntemin eğitimdeki yerini netleştirecektir.

Anahtar kelimeler: psikiyatri eğitimi, yapay zekâ, standardize hasta, ChatGPT