MÜHENDİSLİK VE MİMARLIK BİLİMLERİTeori, Güncel Araştırmalar ve Yeni Eğilimler 5, Kılıçer,Ali, Editör, IVPE, Cetinje, ss.22-41, 2022
Multipl skleroz (MS), erişkinlerde en sık görülen
merkezi sinir sistemi bozukluklarından biridir ve dünyada yaklaşık 2.5 milyon
kişiyi etkilemektedir. Bu çalışma ile MS hastalığının, fazla oranda bilişsel
bozukluğa sebep olmasından dolayı, hastaların morallerini yüksek tutmak ve
bilişsel bozuklarını en aza indirmekle, denge kapasitelerini arttırmakla,
günlük yaşam kalitelerini iyileştirerek ve dünyada yüksek oranda bulunan ve
halen kesin bir tedavi yöntemi bulunmayan MS hastalarına bir katkı sağlamayı
amaçlamaktadır. Ayrıca bu amaçla kullanılan yazılımların çoğu da yurt dışından
ithal edilmekte ve buda döviz kaybına neden olmaktadır. Yerli oyun yazılım
sektörünün bu alana kayması ile döviz kaybının azalacağı kanaatindeyiz.
Çalışmamızın hasta grubu Kütahya Dumlupınar
Üniversitesi Evliya Çelebi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Nöroloji
poliklinikleri ve yan dal poliklinikleri tarafından, Eylül 2016 ile Ekim 2017
tarihleri arasında takip edilen MS tanısı konulmuş, 18-70 yaş üzeri toplam 14
gönüllü hasta seçilmiştir. Hastaların rutin tedavilerinin yanında beyin eğitici
ve denge gelişimini sağlayıcı oyunlar uygulanmıştır. Hastalara, haftada 3 gün
45 dakika aynı oyun, uygun seviyelerde ve uygun oyunlar on iki ay süre ile
oynatılmıştır. Oyunlar hastaların klinik olarak stabil oldukları fazda
oynatılmıştır.
Hastaların tüm nöropsikolojik testleri bu konuda
eğitimli olan bir psikolog tarafından yapılmıştır. Her hastaya Beck Depresyon
Ölçeği, Beck Anksiyete Ölçeği, Paced Auditory Serial Addition Test ve Short
Form-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği tedavi öncesinde ve tedavi sonrasında
uygulanmıştır. Test sonuçlarına göre; tedavi öncesi ve tedavi sonrası test
sonuçları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunamamıştır. Fakat
bireylerin aynı tür analiz sonuçları arasında bireysel olarak farklılık
gözlenmiştir. Bunun nedeni hastaların farklı düzeyde MS skoruna sahip olmaları,
toplam test öncesi ve test sonrası farklılığın gözlenmemesine neden olduğunu
söyleyebiliriz. Çalışmanın oyun çeşitliliğini ve hasta sayısının arttırılarak genişletilmesinin
yararlı olacağını düşünmekteyiz. Ayrıca geliştirilen oyunlar Alzheimer
hastalarında yaşam kalitesinin artışına da olumlu yönde katkısının olacağı
kanaatindeyiz.