Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.50, sa.2, ss.1069-1099, 2021 (ESCI)
Bu çalışmada öğretmenlerin eğitim felsefesi inançlarının rekabetçi tutumları yordama
düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde öğretmenlere dönük
olarak iki farklı örneklem üzerinde açımlayıcı faktör analizi, güvenirlik analizi ve
doğrulayıcı faktör analizleri yapılarak Öğretmenlerde Rekabetçilik Ölçeği geliştirilmiştir.
Analizlerde ölçeğin yarışarak kazanma, onaylanma, üstünlük ve dışlama adı verilen 4 alt
boyuttan ve 16 maddeden oluştuğu görülmüştür. İkinci ölçek olarak 40 madde ve 5
boyuttan oluşan Eğitim İnançları Ölçeği kullanılmıştır. İkinci örneklemde bağımsız
gruplar t testi, korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Yapılan
analizlerde erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre yarışarak kazanma ve
dışlama alt boyutları ile rekabetçilik toplam puanına göre anlamlı düzeyde yüksek
puana sahip olduğu görülmüştür. Kurum tipi değişkenine göre özel okul
öğretmenlerinin resmi okul öğretmenlerine göre onaylanma ve üstünlük alt boyutları
ile rekabetçilik toplam puanına göre anlamlı düzeyde yüksek puana sahip oldukları
belirlenmiştir. Öğretmenlerin rekabetçilik tutumlarının eğitim felsefesi inançları
tarafından yordanma düzeyinin belirlenmesi için yapılan Doğrusal regresyon analizine
göre esasicilik ve daimicilik felsefi inancı rekabetçilik tutumlarını pozitif yönde;
varoluşçu eğitim inancı da negatif yönde ve anlamlı düzeyde yordamaktadır.