Zorunlu Çevrimiçi Eğitim Döneminde Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Davranışları


Karakaya Özyer K.

Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi, Elazığ, Türkiye, 24 - 26 Ocak 2022, ss.117

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Elazığ
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.117
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı Türkiye’de 2020-2021 yıllarında uzaktan eğitim gören üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranış düzeylerini ve bu davranışların çeşitli değişkenler (cinsiyet, yaş, genel not ortalama) ile ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi tercih edilmiştir. Türkiye’de öğrenim gören 350 lisans ve lisansüstü öğrenciden Siber Aylaklık Davranışları ölçeği ile veri toplanmıştır. Ölçek 5 alt boyuttan (paylaşım yapma, alışveriş, durum güncelleme, içerik erişimi, oyun/bahis) ve 30 maddeden oluşmaktır. Betimsel istatistikler ve Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Betimsel istatistik sonuçlarına göre Siber aylaklık davranışları toplam puan ortalaması 87.2 olarak bulunmuş katılımcıların nadiren eğitim ortamında siber aylaklık yaptıkları ortaya çıkmıştır. Korelasyon analiz sonuçlarına göre ise yaş değişkeni paylaşım yapma, durum güncelleme, içerik erişimi ve genel SAD toplam puanlar ile negatif yönde anlamlı ilişki göstermektedir. Genel not ortalaması ile SDA boyutlarının ilişkileri incelendiğinde ise yalnızca oyun/bahis değişkeni ile negatif yönde ilişki bulunmuştur. Bulgulara göre uzaktan eğitim sürecinde üniversite öğrencileri orta düzeyde siber aylaklık davranışları sergilemişlerdir. Ek olarak, öğrencilerin yaşları arttıkça akademik sorumluluklarının yerine daha az sanal medya platformlarında paylaşımda bulunma, durum güncelleme ve içerik erişiminde bulunma davranışları göstermektedir. Son olarak, genel not ortalaması yüksek olan katılımcıların daha az internet üzerinden oyun oynama ve bahis sitelerinde gezindikleri belirlenmiştir.Bu araştırmanın amacı Türkiye’de 2020-2021 yıllarında uzaktan eğitim gören üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranış düzeylerini ve bu davranışların çeşitli değişkenler (cinsiyet, yaş, genel not ortalama) ile ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemi tercih edilmiştir. Türkiye’de öğrenim gören 350 lisans ve lisansüstü öğrenciden Siber Aylaklık Davranışları ölçeği ile veri toplanmıştır. Ölçek 5 alt boyuttan (paylaşım yapma, alışveriş, durum güncelleme, içerik erişimi, oyun/bahis) ve 30 maddeden oluşmaktır. Betimsel istatistikler ve Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Betimsel istatistik sonuçlarına göre Siber aylaklık davranışları toplam puan ortalaması 87.2 olarak bulunmuş katılımcıların nadiren eğitim ortamında siber aylaklık yaptıkları ortaya çıkmıştır. Korelasyon analiz sonuçlarına göre ise yaş değişkeni paylaşım yapma, durum güncelleme, içerik erişimi ve genel SAD toplam puanlar ile negatif yönde anlamlı ilişki göstermektedir. Genel not ortalaması ile SDA boyutlarının ilişkileri incelendiğinde ise yalnızca oyun/bahis değişkeni ile negatif yönde ilişki bulunmuştur. Bulgulara göre uzaktan eğitim sürecinde üniversite öğrencileri orta düzeyde siber aylaklık davranışları sergilemişlerdir. Ek olarak, öğrencilerin yaşları arttıkça akademik sorumluluklarının yerine daha az sanal medya platformlarında paylaşımda bulunma, durum güncelleme ve içerik erişiminde bulunma davranışları göstermektedir. Son olarak, genel not ortalaması yüksek olan katılımcıların daha az internet üzerinden oyun oynama ve bahis sitelerinde gezindikleri belirlenmiştir.