Çelik ve Betonarme Elemanlar İçin Bir Yükleme Çerçevesi


Eryılmaz Yıldırım M., Karagöz Ö., Doğan M., Ünlüoğlu E.

Ulusal 7. Yapı Mekaniği Laboratuvarları Çalıştayı, Konya, Türkiye, 4 - 05 Ekim 2019, ss.159-162

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.159-162
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğilme momenti ve eksenel basınç etkisindeki elemanlar, simetri düzleminde eğilmeye maruz kaldıklarında, kesitteki en kritik lifin gerilmesi malzemenin izin verdiği gerilmeyi geçerek göçme durumuna ulaşabileceği gibi, düzlem dışı yanal yer değiştirme ve dönme yaparak da göçme durumuna ulaşabilir. Bu davranış çelik yapı elemanlarında en sık karşılaşılan stabilite problemlerinden birisi olan yanal burulmalı burkulma durumudur. Bu problemin deneysel olarak incelenebilmesi için Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yapı Mekaniği ve Deprem Araştırma Laboratuvarında yatay eksende 600 kN ve düşey eksende 800 kN kapasiteli eğilme çerçevesi tasarlanmıştır. Ayrıca tasarlanan bu eğilme çerçevesi üzerinde tam ölçekli betonarme kiriş deneyleri de yapılabilmektedir. Bu çalışmada eğilme çerçevesinin tasarımı, kurulumu ve eğilme çerçevesi üzerinde yapılmış deneylerden bahsedilerek sistemin avantajları yanında karşılaşılan sıkıntılar ve getirilen çözüm önerileri sunulacaktır.

Structural members under bending and axial compression may fail when the stress of the most critical fiber in the cross-section reaches allowable stress of the material or may fail due to buckling by deflecting laterally and twisting non-uniformly. This behavior is one of the most common stability problems named ‘Lateral Torsional Buckling’. In order to investigate this behavior, a bending frame with a capacity of 600 kN horizontally and 800 kN vertically is designed in the Structural Mechanic and Earthquake Research Laboratory at Eskisehir Osmangazi University. This bending frame is not only capable of testing steel structural elements, but it is also suitable for the bending tests of full-size reinforced concrete beams. In this study, the design and installation of this bending frame system will be introduced as well as the problems encountered in these stages and the proposed solutions will be presented.