Matematiksel Modelleme İle İlgili Lisansüstü Tezlerin Tematik İçerik Analizi


YILDIZ Ş., YENİLMEZ K.

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.20, sa.Özel Sayı, ss.1-22, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 20 Sayı: Özel Sayı
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-22
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı matematiksel modelleme ile ilgili lisansüstütezleri incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerindentematik içerik analizi modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmagrubu 2000-2017 yılları arasında matematiksel modelleme ileilgili hazırlanan 48 tezden oluşmaktadır. Araştırma sonucundamatematiksel modelleme ile ilgili tezlerin daha çok matematiköğretmenliği ve ilköğretim matematik öğretmenliği alanlarındayapıldığı, matematiksel modellemenin ülkemizde 2005 yılındansonra ilgi görmeye başladığı belirlenmiştir. Çalışmalar daha çokortaokul öğrencileri ve öğretmen adayları üzerinde yapılmış venitel ve karma yöntemler çoğunlukla tercih edilmiştir. Çalışmalarda model olarak durum çalışması ve deneysel desenlerinkullanıldığı, veri analizinde içerik analizi ve betimsel analizinkullanıldığı belirlenmiştir. Verilerin çoğunlukla görüşme,video/ses kaydı ve testlerle toplandığı görülmektedir. Tezlerdeçalışılan konuların daha çok problem çözme ve modellemeyeilişkin görüşlerin tespit edilmesi şeklinde olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to examine the graduate theses about mathematical modeling. Thematic content analysis model was used in the study. 48 theses were obtained in period of 2000 and 2017. As a result of the study, it was determined that mathematical modeling studies were mostly carried out in the fields of mathematics teaching and elementary mathematics teaching, and mathematical modeling started to attract interest in our country after 2005. Studies have mostly been done on middle school students and pre-service teachers and qualitative and mixed methods are mostly preferred. In the studies, it was determined that the case study and experimental designs were used as a model, content analysis and descriptive analysis were used in data analysis. It is seen that the data is mostly collected by interview, video / voice recording and tests. It was determined that the subjects studied in the theses were more problem solving and modeling views.