The Journal of Academic Social Science Studies, cilt.43, ss.1-20, 2016 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin, Kolb Öğrenme stilleri içerisinden
tercih ettikleri baskın öğrenme stillerini belirlemek; öğrenme stilleri ve öğrenme biçimleri ile cinsiyet, sınıf düzeyi, fen bilimleri dersi başarı notu arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Bu amaç doğrultusunda, Eskişehir İli Çifteler İlçesindeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
üç ortaokulda öğrenim gören altı, yedi ve sekizinci sınıfa kayıtlı toplam 534 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak, Aşkar vd. (1993)’nin Türkçeye çevirdiği Kolb Öğrenme Stili Envanteri (ÖSE) kullanılmıştır. Envanter, 4 seçenekli 12 maddeden oluşmuştur. ÖSE’deki 12
maddenin her birinde dört ifade bulunmaktadır. Bu dört ifadenin her biri −öğrenme stillerinin alt boyutu olan− öğrenme biçimini temsil etmektedir. Araştırmada verilerinin istatistiksel çözümlemeleri bilgisayarda SPSS 15.0 paket programı kullanılarak; frekans,
yüzde değeri, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, Pearson ki-kare bağımsızlık
testi ve tek yönlü varyans analiz (ANOVA) teknikleri ile analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin en çok “Özümseyen”, en az ise “Değiştiren” öğrenme stiline sahip oldukları tespit edilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin öğrenme
stilleri, sınıf ve başarı düzeyine göre farklılaşma göstermektedir. Öğrencilerin öğrenme
biçim ve bileşenleri, cinsiyet, sınıf ve başarı durumuna göre farklılaşmaktadır. Kız ve
erkek öğrenciler en fazla Özümseyen ve Ayrıştıran; en az Yerleştiren ve Değiştiren
öğrenme stillerine sahiptirler. Öğrencilerin YG (Yansıtıcı Gözlem) ve SK (Soyut Kavramsallaştırma) puan ortalamaları bakımından cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma oluşmazken; SY (Somut Yaşantı) ve AY (Aktif Yaşantı) puan ortalamaları bakımından cinsiyete göre anlamlı farklılaşma görülmüştür. Öğrencilerin öğrenme biçimi ve bileşenleri
sınıf düzeyine göre anlamlı farklılaşma göstermektedir (p<0,05). Öğrencilerin öğrenme
stillerinin sınıf düzeyine göre dağılımlarına bakıldığında; altıncı ve sekizinci sınıf öğrencilerinin en çok Özümseyen, yedinci sınıf öğrencilerinin en çok Ayrıştıran ve her sınıf
düzeyindeki öğrencilerin ise en az Değiştiren ve Yerleştiren öğrenme stiline sahip olduğu görülmektedir.
2
Özden TEZEL
Araştırmada, öğrencilerin fen bilimleri dersi başarı notu ile öğrenme biçimi ve
bileşenleri arasında anlamlı farklılaşma bulunmuştur. Başarı düzeyi arttıkça, öğrencilerin bilgiyi “düşünerek” algıladıkları ve “yaparak” işledikleri söylenebilir. Başka bir deyişle, zihinsel yeterliliklerini daha fazla kullanan ve kendisi için ihtiyaç duyduğu durumları analiz edebilen öğrencilerin başarıyı yakaladığı açıktır. Araştırmada, öğrencilerin fen bilimleri dersi başarı notu ile öğrenme stilleri arasında da anlamlı farklılaşma bulunmuştur. Araştırmada başarı düzeyi en yüksek olan öğrencilerin; tümevarım yöntemi,
mantıklı ve analitik düşünme, soyut kavramlar ve fikirlerle ilgilenmekten hoşlanan
“Özümseyen” öğrenme stiline sahip olan bireyler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Şu halde; bir şeyler öğrenirken soyut kavramlar ve fikirler üzerine odaklanan ve kavramsal
modelleri yaratma özelliklerine sahip olan öğrencilerin, daha fazla başarıyı yakalayabileceği söylenebilir.