Kano Ergometrelerinde Frenleme Fanı Tasarım Faktörlerinin Belirlenmesi


Kaya E., Yılmaz S.

6. BİLSEL International Harput Scientific Researches Congress, 30 - 31 Ağustos 2025, ss.515-516, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.515-516
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Spor makinalarında, direnç oluşturmak için çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. Bisiklet, kar kayağı, kürek, kano ve yüzme gibi Olimpik branşlarda kullanılan ergometrelerde kullanılan direnç sistemi ise antrenman etkinliğine etki eden en önemli parametrelerden birisidir. Zira, hareketin ergometre aracılığı uygulanmasında, gerçek hareket mekaniklerinin en doğru şekilde taklit edilmesi hedeflenmektedir. Buna göre tüm hareket boyunca hem hareket kinematiğinin hem de harekete bağlı kuvvet değişimi davranışının doğru bir şekilde modellenmesi gerekmektedir. Direnç sisteminden ise bu davranışı en yakın biçimde sağlaması beklenmektedir. Bu amaçla kullanılan başlıca direnç sistemleri, sürtünme direnci, elektromanyetik direnç ve radyal fanlarla elde edilen hava direnci olarak sıralanabilir. Bu sistemlerin her biri bazı avantaj ve dezavantajlar sunmaktadır. Spor branşı mekanikleri ve kullanım amacına göre en uygun direnç metodu seçilmelidir. Kano branşında, sporcu tekne sisteminin karşılaştığı dirençler hava sürtünmesi ve hidrodinamik dirençtir. Hava direnci esas olarak, teknenin su üzerinde kalan kısmı ile sporunun kesit alanı ve ilerleme süratine göre deşiğim göstermektedir. Hidrodinamik direnç ise tekne formu, teknenin su altında kalan kesit alanı ve ilerleme süratine göre değişmektedir. Bu araştırmada, durgunsu kano sporunda bir sporcu/tekne sistemi için bu ilerleme süratine bağlı direnç davranışları incelenmiştir. Buna göre hareketin ergometrede simülasyonu için en doğru metodun hava fanı ile frenleme olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

In sports machines, various methods are used to generate resistance. Among ergometers employed in Olympic disciplines such as cycling, cross-country skiing, rowing, canoeing and swimming, the resistance system is one of the most critical parameters influencing training effectiveness. This is because, in performing the motion through an ergometer, the primary objective is to replicate the actual movement mechanics as accurately as possible. Accordingly, throughout the entire motion, both the kinematics of the movement and the force variation behavior associated with the motion must be modeled correctly. The resistance system is therefore expected to reproduce this behavior as closely as possible. The main resistance systems commonly used for this purpose can be listed as frictional resistance, electromagnetic resistance and air resistance generated by radial fans. Each of these systems offers certain advantages and disadvantages. Depending on the mechanics of the sport discipline and its intended use, the most suitable resistance method should be selected. In canoeing, the resistances encountered by the athlete/boat system are air resistance and hydrodynamic resistance. Air resistance primarily varies according to the frontal cross-sectional area of the boat and the athlete above the water surface, as well as the speed. Hydrodynamic resistance, depends on the boat’s hull form, the underwater cross-sectional area, and the speed. In this study, the resistance behaviors of an athlete/boat system in flatwater canoeing with respect to speed are examined. Accordingly, it has been concluded that braking with an air fan provides the most accurate method for simulating the motion on an ergometer.