Atıf İçin Kopyala
Küçükay S., Yenilmez K.
International Journal of Educational Studies in Mathematics, cilt.11, sa.2, ss.57-83, 2024 (Hakemli Dergi)
Özet
Araştırmanın amacı, sayı hissi üzerine hazırlanmış lisansüstü tezlerini farklı değişkenler açısından inceleyerek bu konudaki tezlerin kapsamlı bir resmini sunmaktır. Çalışmada, nitel araştırma kapsamında doküman incelemesi kullanılmıştır. Doküman incelemesinden elde edilen veriler için betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma, YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden ulaşılan 33 adet tez ile gerçekleştirilmiştir. Tezler araştırmacının hazırladığı “Tez İnceleme Formu” ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda; tezlerin 18 farklı üniversitede yapıldığı, en çok tez çalışmasının Hacettepe Üniversitesi’ne ait olduğu, tezlerin en çok 2019 ve 2018 yıllarında yapıldığı, tezlerin en çok yüksek lisans türünde olduğu görülmüştür. Tezlerde nicel yaklaşımın ve tarama modelinin öncelik kazandığı, en fazla ortaokul öğrencileri grubuyla çalışma yapıldığı, en çok 201 ve üzeri örneklem sayısının tercih edildiği, veri toplama araçlarında ölçek kullanımının çoğunlukta olduğu ve betimsel istatistik yöntemlerinin sıklıkla kullanıldığı saptanmıştır. Tezlerin çoğunluğunun amacının “özellikler ve farklı değişkenler arasındaki ilişkiyi/etkiyi ortaya koyma” olduğu belirlenmiştir. Sayı hissinin “matematik başarısı” ve cinsiyet değişkenleri ile ilişkisini araştıran tezlerin çoğunlukta olduğu saptanmıştır. En fazla ölçülen özelliklerin, “sayı hissi düzeyi/performansı”, “farklı değişkenlerle ilişki” ve “farklı konu alanları ile ilişki” olduğu görülmüştür. Sayı hissinin ilişkisinin araştırıldığı konu alanlarının 17 kategoride yer aldığı görülmüştür. Sayı hissini etkileyen 14 engel türü tespit edilmiştir. Tezlerin uygulamaya ve araştırmaya yönelik önerilerinde altışar farklı kategori belirlenmiştir.