Toplum, Eğitim ve Kültür Araştırmaları Dergisi, cilt.2, sa.2, ss.75-91, 2023 (Hakemli Dergi)
Yapılandırmacı öğrenme anlayışının ortaya çıkması ve
yaygınlaşmasıyla birlikte öğretimde öğretim yöntem ve tekniklerinin
kullanılması önem kazanmıştır. Öğretmen eğitiminde de bu yöntem ve tekniklerin
öğretilmesinin önemi artmış; özellikle öğretim ilke ve yöntemleri, eğitime
giriş, eğitim psikolojisi, öğretim teknolojileri, ölçme ve değerlendirme, sınıf
yönetimi gibi öğretmenlik meslek bilgisi derslerinde öğretmen adaylarına
yapılandırmacı öğrenme yöntemleri öğretilmekte ve öğretmenlik mesleğini icra ettiklerinde
uygulamaları beklenmektedir. Literatürde, bu yöntemlerin, öğretmen adaylarına
öğretilmesinde uygulamaya dayanan bir anlayışla yaklaşan ve bizzat öğretmenlik
meslek bilgisi derslerinin işlenişinde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı
yön-temleri uygulayan ve bunların etkililik düzeyini araştıran çalışmalar yer
almaktadır. Bu araştırmada, eğitim fakültelerinin meslek bilgisi derslerinde
uygulanan yapılandırmacı yaklaşımı temel alan öğretim yöntemlerinin, öğretmen
adaylarının tutumlarına yönelik etkililiğini araştıran çalışmaların
bulgularının meta analiz yöntemiyle bir araya getirilmesi amaçlanmıştır. Elde
edilen bulgular, öğretmen adaylarının meslek bilgisi derslerinde uygulanan
yapılandırmacı yaklaşıma dayalı uygulamaların öğretmen adaylarının tutumlarında
0,495 standart sapma düzeyinde bir artış meydana getirdiğini ortaya
koymaktadır. Tutumda meydana gelen artışın, moderatör değişkenler olarak;
çalışmaların yapıldığı meslek bilgisi dersine, çalışmaların yapıldığı yıllara,
öğretmen adaylarının öğrenim gördüğü bölüme, yöntemin uygulandığı meslek
bilgisi dersine ve sınıf seviyesine göre farklılaşmaları da incelenmiştir.
Öğretmen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşımı temel alan yöntemlerin
uygulanmasının, öğrencilerin tutumlarında meydana getirdiği değişim irdelenmiş;
öğret-menlik meslek bilgisi derslerinde yapılandırmacı yaklaşımı temel alan
yöntemlerin öğrenci tutumlarında belirgin bir artış meydana getirdiği
vurgulanmıştır.