Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.135-145, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, FeTeMM eğitimine yönelik Türkiye’de gerçekleştirilen çalışmaları derlemektir.
FeTeMM, fen, teknoloji, matematik ve mühendislik alanlarına ait bilgi ve becerilerin mühendislik
tasarımı odaklı bir öğretim üzerinde bütünleştirilmesine yoğunlaşan, öğrencilere disiplinlerarası işbirliği,
sistematik düşünebilme, yaratıcılık ve problemleri en uygun şekilde çözebilme becerileri kazandırmayı
hedefleyen bir eğitim yaklaşımıdır. Son zamanlarda gerçekleştirilen fen eğitimi araştırma bulguları, fen
öğretiminin geliştirilmesi için mühendislik tasarımı tabanlı yaklaşımı kullanmanın gerekliliğini ortaya
koymaktadır. Alan yazın taraması sonucunda, uluslararası alan yazında çok sayıda araştırmanın
yapıldığı ve okullarda eğitimin verildiği FeTeMM alanı entegrasyonunun; Türkiye’de henüz
yaygınlaşmadığı dikkate alındığında, öncelikle eğitim fakültelerinde lisans derslerinde FeTeMM
konusunda farkındalığın oluşması önem arz etmektedir. Bugüne kadar gerçekleştirilen çalışmalar
değerlendirildiğinde, genel olarak benzer amaçlar doğrultusunda çalışmalar yapılmış ve benzer
sonuçlara ulaşılmıştır. Türkiye’de FeTeMM eğitiminin kurumsal altyapısı oluşmaya başlamıştır. Ancak,
deneysel çalışmalara ve araştırmalara olan ihtiyaç artarak devam etmektedir. Sınıf içinde başlayan ve
okul sonrası devam eden bir öğrenme süreci olarak yorumlanan FeTeMM eğitimi kültürünün inşası için
üniversitelere, eğitim kurumlarına ve ailelere büyük sorumluluk düşmektedir. FeTeMM konusunda
yapılacak yeni çalışmalarda mühendislik süreciyle fen konu ve kavramlarının nasıl öğretilebileceğine
yönelik öğretim materyalleri geliştirilmesi ve test edilmesi de önem arzetmektedir.
The aim of this study is to compile studies about STEM education in Turkey. STEM is an educational
approach that focuses on integrating knowledge and skills of science, technology, mathematics and
engineering on engineering design-oriented and aims to provide students with the skills of
interdisciplinary collaboration, thinking systematically, creativity and the ability to solve problems in
the most appropriate way. The recent research findings in science education reveal the necessity of
using an engineering design-based approach for the development of science teaching. As a result of
the field search, a lot of researches are caried out regarding STEM where a large number of
researches are conducted in the international field and the schools are trained, Considering the fact
that it is not yet widespread in Turkey; it is important that awareness of STEM occurs in
undergraduate courses in education faculties first. When studies conducted up to today are evaluated,
studies have been carried out in general for similar purposes and similar results have been achieved.
The institutional infrastructure of STEM education in Turkey has begun to be formed. However, the
need for experimental study and research continues to increase. STEM education, which is interpreted
as a learning process that starts in the classroom and continues after school, has a great responsibility
to build universities, educational institutions and families for the construction of the culture. In the new studies on STEM, it is also important to develop and test teaching materials on how to teach
science subjects and concepts through engineering process.