Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Kapsamında Lisans Düzeyinde Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Tasarlanması


Hamutoğlu N. B., Çukurbaşı B., Kıyıcı M.

TYYÇ Kapsamında Lisans Düzeyinde Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Tasarlanması: Planlama, Uygulama, Değerlendirme ve İyileştirme, Dr. N. Burçin HAMUTOĞLU,Dr. Öğr. Üyesi Barış ÇUKURBAŞI,Prof. Dr. Mübin KIYICI, Editör, Pegem A Yayıncılık, Ankara, ss.2-15, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Pegem A Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.2-15
  • Editörler: Dr. N. Burçin HAMUTOĞLU,Dr. Öğr. Üyesi Barış ÇUKURBAŞI,Prof. Dr. Mübin KIYICI, Editör
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2020 yılı itibariyle meydana gelen olağan dışı durumlar ve alan yazında yer alan araştırmalar, çevrimiçi öğrenme ortamlarının tasarlanmasında kalite güvencesinden taviz verilmemesi gerektiğinin önemine dikkat çekmektedir. Bu noktada Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’nin (TYYÇ) eğitimde kalite güvencesinin sağlanması bağlamında yol gösteren bir husus olduğuna inanılmaktadır ki kalite güvencesi tabandan tavana ve tavandan tabana; birbirleri ile etkileşimde olan tüm dinamikleri gözeterek sürekli iyileşmeyi temel alan ve tabana yaygınlaştırılması amaçlanan bir kültürdür. Üniversitelerin lisans programlarında yer alan bir derse ait öğrenme kazanımlarının TYYÇ 6. Düzey (lisans) akademik ve mesleki yeterlilikler kapsamındaki bilgi, beceri ve yetkinlik düzeyi ile ilişkisi kalite güvencesini sağlamada tabandan tavana yaygınlık göstermesi amaçlanan kültürün eğitim-öğretim boyutu arasında değerlendirilebilir. Bu kültürde ders öğrenme çıktılarının ilişkili olduğu haftalık konu kazanımları ile hizmet ettiği program çıktıları arasındaki rolünün bir öğretim sürecinin etkili yapılandırılması hususunda oldukça önemli olduğu düşünülmektedir. Buna göre, bu çalışmada TYYÇ’nin temel alınması ile hazırlanmış lisans düzeyindeki bir derse ait planın çevrimiçi öğrenme ortamlarının dinamiklerinin de gözetilmesi ile zenginleştirilmiş öğretim tasarımı sürecinin PUKÖ çevrimi kapsamında sunulması amaçlanmıştır.. Bu amaç doğrultusunda 2020 yılı Ocak ayında tüm disiplinleri kapsayacak şekilde bir çağrıya çıkılmış ve kitap çalışması projesin(d)e katkı sağlamak/bölüm yazarı isteyen bilim insanlarından lisans düzeyinde kendi alanlarındaki bir ders ile ilgili oluşturdukları (veya var olan) bilgi paketi doğrultusunda çevrimiçi öğrenme ortamlarında bir dersin kazanımlarını temel alan faaliyetleri planlama, uygulama (veya öneri sunmaları), değerlendirme (veya öneri sunmaları) ve iyileştirmeye (veya öneri sunmaları) yönelik bilimsel nitelikte bir kitap bölümü içeriği oluşturmaları istenmiştir. Bu bölümde bu fikrin ortaya çıkmasından kitabın basımına kadar geçen süreç alan yazın ve PUKÖ çevrimi bağlamında incelenerek ortaya koyulmuştur.