TYYÇ Kapsamında Lisans Düzeyinde Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarının Tasarlanması: Planlama, Uygulama, Değerlendirme ve İyileştirme, Dr. N. Burçin HAMUTOĞLU,Dr. Öğr. Üyesi Barış ÇUKURBAŞI,Prof. Dr. Mübin KIYICI, Editör, Pegem A Yayıncılık, Ankara, ss.2-15, 2022
2020 yılı itibariyle meydana gelen olağan dışı durumlar ve alan yazında yer
alan araştırmalar, çevrimiçi öğrenme ortamlarının tasarlanmasında kalite güvencesinden taviz verilmemesi gerektiğinin önemine dikkat çekmektedir. Bu noktada
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’nin (TYYÇ) eğitimde kalite güvencesinin sağlanması bağlamında yol gösteren bir husus olduğuna inanılmaktadır
ki kalite güvencesi tabandan tavana ve tavandan tabana; birbirleri ile etkileşimde
olan tüm dinamikleri gözeterek sürekli iyileşmeyi temel alan ve tabana yaygınlaştırılması amaçlanan bir kültürdür. Üniversitelerin lisans programlarında yer alan
bir derse ait öğrenme kazanımlarının TYYÇ 6. Düzey (lisans) akademik ve mesleki yeterlilikler kapsamındaki bilgi, beceri ve yetkinlik düzeyi ile ilişkisi kalite
güvencesini sağlamada tabandan tavana yaygınlık göstermesi amaçlanan kültürün
eğitim-öğretim boyutu arasında değerlendirilebilir. Bu kültürde ders öğrenme çıktılarının ilişkili olduğu haftalık konu kazanımları ile hizmet ettiği program çıktıları arasındaki rolünün bir öğretim sürecinin etkili yapılandırılması hususunda oldukça önemli olduğu düşünülmektedir. Buna göre, bu çalışmada TYYÇ’nin temel
alınması ile hazırlanmış lisans düzeyindeki bir derse ait planın çevrimiçi öğrenme
ortamlarının dinamiklerinin de gözetilmesi ile zenginleştirilmiş öğretim tasarımı
sürecinin PUKÖ çevrimi kapsamında sunulması amaçlanmıştır.. Bu amaç doğrultusunda 2020 yılı Ocak ayında tüm disiplinleri kapsayacak şekilde bir çağrıya
çıkılmış ve kitap çalışması projesin(d)e katkı sağlamak/bölüm yazarı isteyen bilim
insanlarından lisans düzeyinde kendi alanlarındaki bir ders ile ilgili oluşturdukları (veya var olan) bilgi paketi doğrultusunda çevrimiçi öğrenme ortamlarında
bir dersin kazanımlarını temel alan faaliyetleri planlama, uygulama (veya öneri
sunmaları), değerlendirme (veya öneri sunmaları) ve iyileştirmeye (veya öneri
sunmaları) yönelik bilimsel nitelikte bir kitap bölümü içeriği oluşturmaları istenmiştir. Bu bölümde bu fikrin ortaya çıkmasından kitabın basımına kadar geçen
süreç alan yazın ve PUKÖ çevrimi bağlamında incelenerek ortaya koyulmuştur.