İLSAM Akademi Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.199-216, 2023 (Hakemli Dergi)
Bireyin, kendisini çevreleyen kültür normlarını öğrenip uyguladığı sosyalleşme sürecinde, farklı sosyal gruplara aidiyet duygusu gelişir ve bu grupların inanç ve değer sistemlerini içselleştirir. Bireyin sosyalleşmesi, toplumsal etkilerle şekillenen öğrenme, inanma, hissetme ve davranma biçimlerini yansıtır. Bireyin sosyalleşmesinde rol oynayan; duygu, davranış, tutum ve düşüncelerini etkileyen kişi, grup ve kurumlar gibi birçok ajan bulunmaktadır. Arkadaş, bakıcı, öğretmen, müzisyen, siyasetçi, aile gibi birey ve kurumlar, informel ajanlar olarak sosyal hayat ve yaşam tarzımızı şekillendirmektedir. Sosyo-dinî ve kültürel ortamların yanı sıra bireyin sosyal kurumlara uyum sağlamasının ferdî ve toplumsal hayat için neden ve ne ölçüde önemli olduğunu sorgulayan bu çalışmada dinî açıdan da toplum ve kurumların bireyden beklentileri dikkate alınmış, bu çerçevede bireye verilen dinî ve kültürel eğitimde ailenin nasıl ve ne gibi işlevlere sahip olduğu sorgulanmıştır. Bu hususlar, çalışmanın temel problemini oluşturmaktadır. Son olarak çalışma, aile bireylerinin birbirlerinin dinî sosyalizasyonuna nasıl katkı sağlayabilecekleri konusunda öneriler sunmaktadır. Toplumda önemini kaybetmeyen konu ile ilgili veriler yazarın Aile ve Dinî Rehberlik Bürosu’ndaki kurumsal çalışmalarında edindiği saha tecrübe ve birikiminin yanı sıra kaynak tarama metoduyla edinilmiş olup, müstakil bir başlık altında sunulmasıyla alana katkı sağlayacağı varsayılmıştır.
In the process of socialization, in which the individual learns and applies the norms of the culture that surrounds him/her, he/she develops a sense of belonging to different social groups and internalizes the belief and value systems of these groups. The socialization of the individual reflects the ways of learning, believing, feeling and behaving shaped by social influences. There are many agents such as individuals, groups and institutions that play a role in an individual's socialization and influence their feelings, behaviors, attitudes and thoughts. Individuals and institutions such as friends, caregivers, teachers, musicians, politicians and families shape our social life and lifestyle as informal agents. In this study, which questions why and to what extent the adaptation of the individual to social institutions as well as socio-religious and cultural environments is important for individual and social life, the expectations of society and institutions from the individual are taken into consideration from a religious point of view, and in this framework, it is questioned how and what functions the family has in the religious and cultural education given to the individual. These issues constitute the main problem of the study. Finally, the study offers suggestions on how family members can contribute to each other's religious socialization. The data on the subject, which has not lost its importance in the society, has been obtained through the author's field experience and knowledge gained in his institutional work in the Family and Religious Guidance Bureau, as well as the literature review method, and it is assumed that it will contribute to the field by presenting it under a separate title.