Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.1-11, 2017 (Hakemli Dergi)
Öğrencinin aktif katılımını sağlayan, yaparak ve yaşayarak öğrenmeyi temel alan yaratıcı dramanın; fen
öğretimi programında kazandırılmak istenen özelliklerin ön plâna çıkmasını sağlayabilecek, öğrenmeyi
hem eğlenceli hem de anlamlı kılabilecek alternatif bir yöntem olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın
amacı, yaratıcı drama konusunda yapılan çalışmaları inceleyerek, yaratıcı drama ve fen öğretiminde
yaratıcı dramanın kullanım durumlarını irdelemek ve eğitimcilerde bir bakış açısının oluşmasına katkı
sağlamaktır. Bu amaçla, Fen öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasına yönelik olarak
yapılmış alan yazındaki çalışmalar incelenerek, bir derleme hazırlanmıştır. Çalışmada, ulusal dergilerde
yayınlanmış Türkçe çalışmalar incelenmiştir. Tarama sonucunda 22 makaleye ulaşılmıştır. Tarama
sonucunda ulaşılan makaleler; amaç, yöntem, katılımcılar ve sonuç göz önünde bulundurularak analiz
edilmiştir. İnceleme sonucunda çoğunlukla benzer amaçlar doğrultusunda çalışmalar yapıldığı,
deneysel çalışmaların ağırlıklı olduğu; çalışmaların öğrenci, öğretmen ve öğretmen adaylarıyla yapıldığı
görülmüştür. İncelenen çalışmalar ile yaratıcı dramanın fen öğretiminde etkili bir yöntem olduğu;
öğrenci, öğretmen ve öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik olumlu tutum içinde olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. İncelenen çalışmalar doğrultusunda, fen öğretiminde yaratıcı drama kullanımının
artırılması; bu çerçevede, öğretmen ve öğretmen adaylarına gerekli eğitimlerin verilmesi önerilebilir.
The creative drama, which is provides active participation of the learners, based on learning by doing
and living; It is thought that it is an alternative method which can make the features desired to be
gained in the science education program come to the forefront and make learning fun and
meaningful. This study is conducted for the purpose of examine the studies on creative drama, to
reveal creative drama and the use of creative drama in science teaching and contribute to developing
a perspective on educators. For this purpose, a review has been prepared by examining the works in
the field written for the use of creative drama method in science teaching. In the study, studies
published in Turkish in national magazines were examined. As a result of scanning, 22 articles have
been reached. The articles obtained as a result of this review process were analyzed by taking the
aim, method, participants and outcome into consideration. As a result of the examination, it was seen
that studies were mostly done for similar purposes, experimental studies were predominant, and
studies were made with students, teachers and teacher candidates. It is concluded with the studies
investigated that creative drama is an effective method in science teaching and that student, teacher
and teacher candidates have a positive attitude towards creative drama. In line with the studies examined; it may be suggested to increase the use of creative drama in science teaching and to give
necessary trainings to teachers and teacher candidates.