2000'ler Türkiye'sinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadın Sorunları, Elif Gürsoy,Rukiye Tınas, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.1-19, 2022
Yükseköğretimde
görev yapan kadın akademisyenlerin durumu hakkında bilgi sahibi olmak için
başvurulacak en önemli araç bilimsel metotlarla ortaya konmuş istatistiklerdir.
Ancak konuyu sadece istatistiklerle değerlendirmek tek başına yeterli değildir.
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından açıklanan istatistiklere göre 2020 yılı
itibarıyla Türkiye’de görev yapan akademisyenlerin %45’i kadınlardan
oluşmaktadır. Bu veri tek başına olumlu gözükse de biraz yakından bakıldığında
Türk akademisinde cinsiyet eşitliği amacına ulaşılmaktan çok uzak olunduğu
ortaya çıkmaktadır. Araştırma görevlisi gibi akademide yardımcı rol olarak
adlandırabilecek rollerde kadın sayısının yüksekliği dikkat çekse de, doçentlik
ve profesörlük gibi kademelerdeki sert düşüşler bunun bir göstergesidir. Kıdem
yükselmesinde net bir ayrışma olduğu açıktır. Bu çalışmada, öncelikle
Türkiye’de yükseköğretimde kadın akademisyenlere ait son yirmi yılın
istatistikleri analiz edilmiştir. Ardından bu istatistiklerden yola çıkarak
Türkiye akademi literatürü taranarak son yirmi yılda Türkiye’deki kadın
akademisyenlerle ilgili yapılmış çalışmalar incelenmiş, böylelikle Türkiye’de
kadın akademisyenlerin durumu ortaya konmuştur.