Türkiye’de Kadın Akademisyen Olmak: 2000-2021 Döneminin Analizi


İlhan Taşkın Z.

2000'ler Türkiye'sinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadın Sorunları, Elif Gürsoy,Rukiye Tınas, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.1-19, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Nobel Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.1-19
  • Editörler: Elif Gürsoy,Rukiye Tınas, Editör
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yükseköğretimde görev yapan kadın akademisyenlerin durumu hakkında bilgi sahibi olmak için başvurulacak en önemli araç bilimsel metotlarla ortaya konmuş istatistiklerdir. Ancak konuyu sadece istatistiklerle değerlendirmek tek başına yeterli değildir. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından açıklanan istatistiklere göre 2020 yılı itibarıyla Türkiye’de görev yapan akademisyenlerin %45’i kadınlardan oluşmaktadır. Bu veri tek başına olumlu gözükse de biraz yakından bakıldığında Türk akademisinde cinsiyet eşitliği amacına ulaşılmaktan çok uzak olunduğu ortaya çıkmaktadır. Araştırma görevlisi gibi akademide yardımcı rol olarak adlandırabilecek rollerde kadın sayısının yüksekliği dikkat çekse de, doçentlik ve profesörlük gibi kademelerdeki sert düşüşler bunun bir göstergesidir. Kıdem yükselmesinde net bir ayrışma olduğu açıktır. Bu çalışmada, öncelikle Türkiye’de yükseköğretimde kadın akademisyenlere ait son yirmi yılın istatistikleri analiz edilmiştir. Ardından bu istatistiklerden yola çıkarak Türkiye akademi literatürü taranarak son yirmi yılda Türkiye’deki kadın akademisyenlerle ilgili yapılmış çalışmalar incelenmiş, böylelikle Türkiye’de kadın akademisyenlerin durumu ortaya konmuştur.