Web Tabanlı Eğitim Sürecinde Oluşabilecek Adli/İdari Suçlara İlişkin Farkındalık Çalışması


BAYINDIR N., SEVİ L.

İSPEC, 5th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES HUMANITIES, Ankara, Türkiye, 13 - 15 Kasım 2020

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde uzaktan eğitim; bilişim teknolojilerinden yararlanarak öğreten ve öğrenenlerin, mekandan bağımsız olarak, sanal sınıflarda bir araya gelerek ders işledikleri bir süreç halini almıştır. Ancak bilişim teknolojilerinin kullanımının artmasıyla kullanıcılar, ne yazık ki, etik ve güvenlik sorunları yaşamaktadır. Bu nedenle bilişim teknolojilerini kullanarak eğitim yaşantılarını gerçekleştirme işini üstlenen öğretmenin bilişim teknolojilerinin bireyi ve toplumu olumsuz etkileyebileceği, zarara uğratabileceği ve genel ahlak ilkelerine aykırı olabileceğinin farkında olması gerekmektedir. Çalışma, 2019-2020 öğretim yılında eğitim öğretim haklarının ihlaline ilişkin oluşabilecek suçları doküman analizi tekniği ile betimsel olarak çözümlemeyi kapsamaktadır. Çalışma, eğitim paydaşlarının web tabanlı uygulamalarda eğitim-öğretim süreçlerinde eğitim hak ve özgürlüklerine ilişkin olası adli/idari suçların farkındalığı açısından önemlidir. Çalışmanın sonuçlarına göre; öğretmenlerin online eğitim sürecinde öğrencilerin eğitim haklarını engelleyici, iletişim özgürlüklerini kısıtlayıcı, aile mahremiyeti, müstehcenlik, hakaret vb. olumsuz davranışlara sebebiyet verebilecek davranışları olabileceği ve bu davranışların farkında olmaları gerektiği, bununla beraber öğretmenlere online ortamda suç olabilecek davranışlara ve veri gizliliğine yönelik siber eğitimlerin verilmesi önerilmektedir.