İSPEC, 5th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES HUMANITIES, Ankara, Türkiye, 13 - 15 Kasım 2020
Günümüzde
uzaktan eğitim; bilişim teknolojilerinden yararlanarak öğreten ve öğrenenlerin,
mekandan bağımsız olarak, sanal sınıflarda bir araya gelerek ders işledikleri
bir süreç halini almıştır. Ancak bilişim teknolojilerinin
kullanımının artmasıyla kullanıcılar, ne yazık ki, etik ve güvenlik sorunları
yaşamaktadır. Bu nedenle bilişim teknolojilerini kullanarak eğitim
yaşantılarını gerçekleştirme işini üstlenen öğretmenin bilişim teknolojilerinin
bireyi ve toplumu olumsuz etkileyebileceği, zarara uğratabileceği ve genel
ahlak ilkelerine aykırı olabileceğinin farkında olması gerekmektedir. Çalışma,
2019-2020 öğretim yılında eğitim öğretim haklarının ihlaline ilişkin
oluşabilecek suçları doküman analizi tekniği ile betimsel olarak çözümlemeyi
kapsamaktadır. Çalışma, eğitim paydaşlarının web tabanlı uygulamalarda
eğitim-öğretim süreçlerinde eğitim hak ve özgürlüklerine ilişkin olası
adli/idari suçların farkındalığı açısından önemlidir. Çalışmanın sonuçlarına
göre; öğretmenlerin online eğitim sürecinde öğrencilerin eğitim haklarını
engelleyici, iletişim özgürlüklerini kısıtlayıcı, aile mahremiyeti,
müstehcenlik, hakaret vb. olumsuz davranışlara sebebiyet verebilecek
davranışları olabileceği ve bu davranışların farkında olmaları gerektiği, bununla
beraber öğretmenlere online ortamda suç olabilecek davranışlara ve veri
gizliliğine yönelik siber eğitimlerin verilmesi önerilmektedir.