2000’ler Türkiye’sinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadın Sorunları, GÜLSOY ELİF,TINAS RUKİYE, Editör, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, ss.228-252, 2022
Eğitim, toplumların sosyal ve ekonomik kalkınmasında önemli bir role sahip iken, birçok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de kız çocukların ve kadınların örgün öğrenim fırsatlarına erişimlerinin önünde görünür ve/veya görünmez engeller bulunmaktadır. Birleşmiş Milletler Kalkınma
Programı (UNDP), sürdürülebilir kalkınma amaçlarından nitelikli eğitim ve toplumsal cinsiyet
eşitliğinin bağlantılı ve nitelikli eğitim amacı altında belirtilen on hedeften yedisinin toplumsal
cinsiyete duyarlı hedef olduğunu belirtmektedir. Dolayısıyla, hem örgün eğitime hem de diğer
yaşam boyu öğrenme faaliyetlerine erişimde kız çocuklara ve kadınlara fırsat eşitliği sağlamak
için yürütülecek sistematik çabaların, toplumsal cinsiyet eşitliği amacına doğrudan ve dolaylı
katkı sağlayarak kadınların güçlenmesine önemli etkileri olacağı açıktır. Bu çalışma, UNDP
toplumsal cinsiyet eşitliği hedefleri kapsamında yer alan konulara ilişkin düzenlenen bir dizi
seminerin, Eskişehir’deki bir manyezit açık işletme madeninde çalışan mavi yakalı kadınların
farkındalık düzeylerine etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Kadınların seminer öncesi ve
sonrası farkındalık düzeyleri karşılaştırıldığında, seminerlerin bu konularda önemli bir farkındalık artışı oluşturduğu görülmüştür. Bununla birlikte, kadınların iş hukuku konusunda farkındalıklarını artırmak için daha fazla sistemli çalışmaya ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir.
While education plays an important role in the social and economic development of societies,
there are visible and/or invisible barriers to girls’ and women’s access to formal education opportunities in Turkey, as in many countries. The United Nations Development Program (UNDP)
states that the sustainable development goals titled gender equality and quality education are interrelated, and that seven of the ten targets specified under the quality education goal are gender
sensitive targets. Therefore, it is clear that systematic efforts to provide equal opportunities for
girls and women in accessing both formal education and other lifelong learning activities will
have significant effects on women’s empowerment by contributing directly or indirectly to the
gender equality goal. This study aims to reveal the effects of a series of seminars on issues within
the scope of the UNDP gender equality targets on the awareness levels of blue-collar women
working in an open-pit magnesite mine in Eskişehir. When the pre- and post-seminar awareness levels of women were compared, it was seen that the seminars created a significant increase
in awareness on this issues. However, it has been determined that more systematic studies are
needed to increase the awareness of women on labour law.