Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Uzanan Yolda Yaşam Boyu Öğrenme Faaliyetlerinin Önemi: Farkındalık Seminerleri Üzerinden Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme


Yenilmez F., Kılıç E., Kundak E., Kurt H., Önder S.

2000’ler Türkiye’sinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadın Sorunları, GÜLSOY ELİF,TINAS RUKİYE, Editör, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, ss.228-252, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.228-252
  • Editörler: GÜLSOY ELİF,TINAS RUKİYE, Editör
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim, toplumların sosyal ve ekonomik kalkınmasında önemli bir role sahip iken, birçok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de kız çocukların ve kadınların örgün öğrenim fırsatlarına erişimlerinin önünde görünür ve/veya görünmez engeller bulunmaktadır. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP), sürdürülebilir kalkınma amaçlarından nitelikli eğitim ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin bağlantılı ve nitelikli eğitim amacı altında belirtilen on hedeften yedisinin toplumsal cinsiyete duyarlı hedef olduğunu belirtmektedir. Dolayısıyla, hem örgün eğitime hem de diğer yaşam boyu öğrenme faaliyetlerine erişimde kız çocuklara ve kadınlara fırsat eşitliği sağlamak için yürütülecek sistematik çabaların, toplumsal cinsiyet eşitliği amacına doğrudan ve dolaylı katkı sağlayarak kadınların güçlenmesine önemli etkileri olacağı açıktır. Bu çalışma, UNDP toplumsal cinsiyet eşitliği hedefleri kapsamında yer alan konulara ilişkin düzenlenen bir dizi seminerin, Eskişehir’deki bir manyezit açık işletme madeninde çalışan mavi yakalı kadınların farkındalık düzeylerine etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Kadınların seminer öncesi ve sonrası farkındalık düzeyleri karşılaştırıldığında, seminerlerin bu konularda önemli bir farkındalık artışı oluşturduğu görülmüştür. Bununla birlikte, kadınların iş hukuku konusunda farkındalıklarını artırmak için daha fazla sistemli çalışmaya ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir.

While education plays an important role in the social and economic development of societies, there are visible and/or invisible barriers to girls’ and women’s access to formal education opportunities in Turkey, as in many countries. The United Nations Development Program (UNDP) states that the sustainable development goals titled gender equality and quality education are interrelated, and that seven of the ten targets specified under the quality education goal are gender sensitive targets. Therefore, it is clear that systematic efforts to provide equal opportunities for girls and women in accessing both formal education and other lifelong learning activities will have significant effects on women’s empowerment by contributing directly or indirectly to the gender equality goal. This study aims to reveal the effects of a series of seminars on issues within the scope of the UNDP gender equality targets on the awareness levels of blue-collar women working in an open-pit magnesite mine in Eskişehir. When the pre- and post-seminar awareness levels of women were compared, it was seen that the seminars created a significant increase in awareness on this issues. However, it has been determined that more systematic studies are needed to increase the awareness of women on labour law.