XI. International Eurasian Educational Research Congress, Kocaeli, Türkiye, 21 - 24 Mayıs 2024, ss.1-2, (Yayınlanmadı)
Amaç: Bu araştırmada, otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireylere resimli kartlar üzerinden basit elektrik devresi elemanlarının isimlerini söyleme ve tablet bilgisayar kullanarak basit elektrik devresi hazırlama deneyi yapma becerilerinin öğretiminde Scratch programı yardımıyla sunulan sistematik öğretimin etkililiğini gözlemlemek amaçlanmıştır. Bununla birlikte araştırmaya katılan OSB olan bireylerin ve bu bireylerin fen derslerini gerçekleştiren öğretmenlerinin araştırma hakkındaki görüşlerini belirlemek de araştırmanın amaçlarındandır. Sistematik öğretim sürecinde sabit bekleme süreli öğretim yöntemi kullanılmıştır.
Purpose: In this study, it was aimed to observe the effectiveness of the systematic teaching provided with the Scratch program in teaching individuals with autism spectrum disorder (ASD) the skills of naming the elements of a simple electrical circuit on flashcards and conducting a simple electrical circuit experiment using a tablet computer. In addition, one of the aims of the study was to determine the opinions of the individuals with ASD who participated in the study and their science teachers about the study. In the systematic teaching process, constant time delay teaching method was used.
Yöntem: Araştırmanın katılımcıları, 6-8. Sınıf düzeyinde kaynaştırma eğitime devam eden ve 12-15 yaş aralığında bulunan dört OSB tanılı öğrencidir. Araştırma, tek denekli araştırma modellerinden katılımcılar arası çoklu yoklama deseni ile gerçekleştirilmiştir.
Method: The participants of the study were four students diagnosed with ASD between the ages of 12-15 who were attending inclusive education at the 6-8 grade level. The study was conducted with a multiple probe design between participants with probe trials, one of the single-subject research models.
Bulgular: Araştırmanın etkililik bulguları, resimli kartlar ve Scratch programıyla sunulan sistematik öğretimin, katılımcılara basit elektrik devresi elemanlarının isimlerini söyleme ve Scratch programı üzerinden basit elektrik devresi hazırlama deneyi yapma becerilerini kazandırmada ve kazanılan bu becerileri koruyup farklı materyallere genellemelerinde son derece etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Bununla birlikte hedeflenmeyen bilgi kazanımlarıyla ilgili bulgulara bakıldığında da Atakan, Uzay, Demir’ in basit elektrik devresi elemanlarına ilişkin hedeflenmeyen bilgi kazanımlarının tamamını edindiklerini, Atakan’ın ise %80 düzeyinde performans sergilediğini göstermektedir. Hem katılımcıların kendisinden hem de fen bilimleri dersini yürüten öğretmenlerinden toplanan sosyal geçerlik bulgularında ise resimli kartlar üzerinden sunulan sistematik öğretimin fen dersine ait kavramların öğretilmesini kolaylaştırdığı, Scratch programı üzerinden yaptırılan fen deneyinin ise öğretimi daha eğlenceli ve pratik hale getirdiği belirtilmiş olup öğretimin verimliliği hakkında olumlu görüşler sundukları görülmüştür.
Results: The effectiveness findings of the study reveal that the systematic teaching provided with flashcards and the Scratch program was highly effective in helping the participants acquire the skills of naming the elements of a simple electrical circuit and conducting a simple electrical circuit preparation experiment through the Scratch program, and in maintaining and generalizing these acquired skills to different materials. In addition, the findings related to untargeted knowledge gains show that Atakan, Emir, and Uzay acquired all of the untargeted knowledge gains related to simple electrical circuit elements, while Ayaz performed at the 80% level. In the social validity findings collected from both the participants themselves and the teachers conducting the science course, it was stated that the systematic teaching presented through picture cards facilitated the teaching of the concepts of the science course, and the science experiment conducted through the Scratch program made the teaching more fun and practical, and it was seen that they presented positive opinions about the efficiency of the teaching.
Sonuç ve Öneriler: Resimli kartlar ve Scratch programı aracılığıyla sunulan sistematik öğretimin, OSB olan öğrencilere basit elektrik devresi elemanlarının ismini söyleme ve basit elektrik devresi hazırlama deneyi yapma becerilerinin öğretiminde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca katılımcıların bu becerileri uygulama bittikten sekiz hafta sonra dahi sürdürdükleri belirlenmiştir. Sonraki araştırmalarda, tablet bilgisayar kullanılarak Scratch programı ya da farklı bir yazılım programı ile tasarlanacak etkinlikler OSB olan bireylere veya özel gereksinimli olan diğer bireylere günlük yaşam, öz bakım, iletişim, akademik ve sosyal beceriler gibi birçok becerinin öğretiminde kullanılabilir, bu becerilerin kazandırılmasının etkililiğini inceleyen araştırmalar planlanabilir.
Conclusion and Significance: Systematic teaching through flashcards and the Scratch program was found to be effective in teaching students with ASD the skills of naming the elements of a simple electrical circuit and conducting a simple electrical circuit preparation experiment. In addition, it was determined that the participants maintained these skills even eight weeks after the end of the intervention. In future studies, activities to be designed with the Scratch program or a different software program using a tablet computer can be used in teaching many skills such as daily life, self-care, communication, academic and social skills to individuals with ASD or other individuals with special needs, and studies examining the effectiveness of teaching these skills can be planned.