Selcuk Dental Journal, cilt.7, sa.1, ss.39-43, 2020 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmanın amacı, maksillofasiyal bölgede görülen
anatomik yapıların Konik Işınlı Bilgisayarlı Tomografi (KIBT)
görüntülerinin 4. ve 5. sınıf öğrencileri arasından seçilen iki grup
arasındaki bilinirliklerinin değerlendirmesini yapmak ve KIBT’taki
anatomik noktalar hakkında bilgi vermektir.
Gereç ve Yöntem: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Diş Hekimliği
Fakültesindeki Ağız, Diş ve Çene Radyoloji stajını almış 4. ve 5.
Sınıf öğrencilerinden toplam 56 öğrencinin katılımıyla
gerçekleştirilen bu çalışma, 2017 yılının Nisan ayında yapılmıştır.
Bu çalışmada, diş hekimliği radyolojisinde önemli yere sahip olan
36 farklı anatomik yapı rakamlarla işaretlenerek öğrencilere
sorulmuş ve diş hekimliği öğrencilerinin doğru cevap verme
sayılarına göre veriler kaydedilmiştir.
Bulgular: Çalışmamızda doğru cevaplama oranlarını
karşılaştırdığımızda 4. sınıf öğrencilerinden oluşan grubun sadece
5 tane (Crista Galli, Farinks, Kondiler Proçes, İnferior Mandibular
Kanal, Maksiller İnsiziv Kanal) anatomik yapıda daha iyi olduğu,
diğer 31 tane anatomik yapıda ise; 5. sınıf öğrencilerinden oluşan
grubun daha yüksek doğru cevaplama oranına sahip olduğu
görülmüştür.
Sonuç: Anatomik yapıların KIBT’ta nasıl göründüğünü bilmek hata
yapma oranımızı en aza indirmektedir. Diş hekimliği öğrencilerine
Ağız, Diş ve Çene Radyoloji stajında KIBT eğitimi verilmesi diş
hekimlerinin KIBT’ı daha etkin bir şekilde kullanmalarını
sağlayabilir.
ANAHTAR KELİMELER
Anatomik noktalar, konik ışınlı bilgisayarlı tomografi
Background: The aim of this study was to evaluate the
awareness of two seperate groups of 4th and 5th grade
students about the anatomical structures seen in the
maxillofacial region in the cone-beam computed tomography
(CBCT) images and to give information about anatomical points
in cone-beam computed tomography.
Materials and Methods: This study was carried out in April of
2017 with 56 students from Eskisehir Osmangazi University
Faculty of Dentistry. In this study, 36 different anatomical
regions were marked with numbers, and some anatomical
points have important positions in dental radiology were asked
and recorded according to the correct answer numbers of the
students. The anatomical points could be clearly distinguished
on the radiograph.
Results: In our study, when comparing the correct answer rates
with the 4th and 5th class groups, the 5th class group had a
higher correct answer rate in 31 anatomical structures, whereas
the 4th class group had better in only 5 anatomical structures
(Crista Galli, Pharynx, Processus Condylaris, Canalis
Mandibularis Inferior, Incisive Canal).
Conclusion: Knowing how anatomical structures look in reality
and in CBCT make decrease our mistakes. Providing CBCT
training at the Oral and Maxillofacial Radiology internship to
dentists can help use CBCT more effectively.
KEYWORDS
Anatomic landmarks, cone-beam computed tomography