14th International “Artemis” Scientific Research Congress , Bucuresti, Romanya, 28 - 30 Kasım 2025, ss.1690-1700, (Tam Metin Bildiri)
Toplumsal, ekonomik, siyasi, kültürel vb. alanlarda toplumsal yaşamın yeniden inşacısı olarak değerlendirilen modern dönem; moda ve din ekseninde de yeni anlayışların görünür hale geldiği ve bu anlayışlar doğrultusunda da bireylerin yaşamının yeniden şekillenmeye başladığı bir dönemdir. Modernleşmenin sağladığı yeni hayat koşullarıyla beraber bireyler, sürdürdükleri yaşam biçimleri, davranış ve inançları demode olarak değerlendirerek çağın getirilerine adapte olmaya çalışmışlardır. Bu bağlamda yeni dönemin getirdiklerine uyum sağlama çabası, moda ve modaya uygun eğilimleri beraberinde getirmiştir. Çalışma, modern sonrası dönemde moda ve din anlayışını, moda ve din etkileşimini ve modanın etki alanlarını konu edinmektedir. Çalışmanın ana problemini “Modern sonrası dünyada moda ve din etkileşimi nedir? Toplumsal hayatta moda yansımaları nelerdir?” soruları oluşturmaktadır. Modanın çok boyutlu evrenini ve dinin bu evrendeki destekleyici, çatışmacı ve engelleyici tutumunu ortaya koymak çalışmanın temel amaçlarındadır. Modanın tek bir alana indirgenemeyecek kadar geniş bir perspektife sahip olduğu gerçeği, aynı zamanda dinin moda üzerinde etkileyici konumda olduğunu ortaya koyması bu çalışmanın özgün değerini oluşturmaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden alanyazın tekniği kullanılarak mevcut literatürün incelenmesi ile gerçekleştirilmiş, moda ve dine yönelik yayınlanan tez, makale, bildiri, kitap vb. akademik çalışmalardan istifade edilmiştir. Modernite ile beraber toplumsal yaşam biçimlerinde belirgin değişimlerin meydana geldiği; bireylerin çeşitli amaç ve istekler doğrultusunda “moda” olarak adlandırılan çağın yeni getirilerine uyum sağladıkları; modanın giyimden sanata, günlük iletişim biçimlerinden dini yaşam ve pratiklere varıncaya kadar geniş alanda seyrettiği gerçeği çalışmanın önemli sonuçları arasında yer almaktadır.
The modern era -regarded as a reconstructive force in social, economic, political, cultural, and related spheres- also represents a period in which new paradigms regarding fashion and religion have become visible, reshaping individuals’ lives in accordance with these emerging understandings. With the new living conditions brought about by modernization, individuals have tended to perceive their existing lifestyles, behaviors, and beliefs as outdated and have sought to adapt to the demands of the age. In this context, efforts to align with the requirements of the new era have introduced fashion and fashion-oriented tendencies. This study examines conceptions of fashion and religion in the postmodern period, the interaction between these two domains, and the spheres influenced by fashion. The central research questions are: “What is the nature of the interaction between fashion and religion in the postmodern world? What are the reflections of fashion in social life?” A key aim of the study is to reveal the multidimensional universe of fashion and the supportive, conflictual, or restrictive roles that religion may assume within this universe. Recognizing that fashion cannot be confined to a single domain and acknowledging the influential position of religion within fashion constitute the study’s primary contributions. The research was conducted through a qualitative literature review, drawing upon theses, articles, conference papers, books, and other scholarly works related to fashion and religion. The study concludes that distinct transformations have occurred in social lifestyles with the advent of modernity; that individuals have adapted to the new conditions of the era -referred to as “fashion”- in line with various aims and desires; and that fashion operates across a wide spectrum, ranging from clothing and art to everyday communication practices and religious life and rituals.