MALİYE ARAŞTIRMALARI 3, Prof.Dr.Salim Ateş OKTAR / Doç.Dr. Yasemin TAŞKIN, Editör, ONİKİ LEVHA, İstanbul, ss.292-306, 2019
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile kamu mali yönetim ve kontrol sistemi yeni bir anlayış
çerçevesinde değiştirilmiştir. Bu yeni sistem; etkinlik, verimlilik, ekonomiklik, saydamlık ve hesap verebilirlik
kavramları üzerine inşa edilmiştir. Yeni kamu mali yönetim sisteminin bu kapsamda getirmiş olduğu
yenliklerden biri de Performans Esaslı Bütçeleme sistemidir. Bu sisteminin temel araçları faaliyet raporu,
stratejik plan ve performans programıdır. Performans denetimi ise performans esaslı bütçeleme sisteminin hem
tamamlayıcı usuru hem de bu sisteme yol gösteren önemli bir araçtır.
Türkiye’de genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin performans denetimi, Sayıştay tarafından
gerçekleştirilmektedir. Sayıştay, performans denetimi görevini kamu idarelerinin performans esaslı bütçeleme
sürecindeki temel araçlarında yer alan performans bilgisinin kalitesini değerlendirerek yerine getirmektedir.
Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinden biri olan özel bütçeli devlet üniversiteleri de Sayıştay’ın
performans denetimine tabidir. Sayıştay tarafından gerçekleştirilen performans denetimiyle üniversitelerin
hizmet sunumunu konu alan, mali olmayan performans bilgisinin doğruluğu ve güvenilirliğine ilişkin kamuoyuna
güvence verilmektedir. Sayıştay’ın performans denetimi ile üniversitelerin performans esaslı bütçeleme
sürecinde yaptıkları hatalı uygulamaları göstermesi ve düzeltilmesine yönelik öneriler sunması açısından hem
yol gösterici hem de bütçeleme sürecinin tamamlayıcı unsurudur.
Bu çalışma, Türkiye’deki devlet üniversitelerinin Sayıştay tarafından gerçekleştirilen performans denetim
sonuçlarını araştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, performans denetimi yapılan 38 adet
üniversitenin, 2017 yıllarına ait performans denetim raporlarındaki denetim sonuçları içerik analizi kullanılarak
incelenmiştir. Analiz sonucunda hem raporlama gerekliliklerini hem de performans bilgisinin içeriğine yönelik
kriteri karşılamayan üniversitelerin olduğu tespit edilmiştir.