Maarif Türkçe Ders Kitaplarının Kültürel Ögeler Bağlamında İncelenmesi (B1 ve B2 Düzeyi)


Ercan Güven A. N., Çimen İ.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.138-167, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.138-167
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Maarif Türkçe Kitap Setleri, örgün ve yaygın eğitim kapsamında Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine kaynak oluşturmak için Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni esas alınarak hazırlanmıştır. Bu çalışmada Maarif Türkçe ders kitaplarının (B1 ve B2 düzeyi) okuma metinlerinde yer alan kültürel ögelerin tespit edilmesi ve incelenmesi amaçlanmıştır. Hedeflenen amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasından faydalanılmıştır. İncelenen ders kitaplarının okuma metinlerinde tespit edilen kültürel ögelerin sınıflandırılması yapılarak bulgular tablolar hâlinde sunulmuştur. Yapılan inceleme sonucu metinlerde belirlenen ilgili ifadeler, doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Okuma metinlerinde rastlanan kültürel ögelerin sıklık ve yüzdelik oranları tablolarda gösterilirken iki kitapta da örneğine rastlanmayan kültürel ögeler ise ayrı olarak açıklanmıştır. Maarif Türkçe B1 kitabında en sık rastlanan kültürel ögeler; edebiyat, sanat, müzik ve spor (%25) ile kişiler arası ilişkilere (%23,61) aittir. Maarif Türkçe B2 kitabından en sık rastlanan kültürel ögeler ise edebiyat, sanat, müzik ve spor (%31,35), coğrafya ve mekân (%23,88) ile değerler ve eğitim (%20,89) alanlarındadır. Elde edilen bulgulardan hareketle Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sürecinde kültürel etkileşimin önemi vurgulanmıştır.