SÜRDÜRÜLEBİLİR EĞİTİM MATERYALLERİNDE İLLÜSTRATİF YAKLAŞIMLAR VE BİR ÖNERİ


YURTKULU E., YAVLAK G.

Art-e Sanat Dergisi, cilt.15, sa.29, ss.265-283, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 29
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Art-e Sanat Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.265-283
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada ekosisteme zarar veren ve sürdürülebilirliğin de başlıca sorunlarını oluşturan başlıklardan yola çıkılmıştır. Bu bağlamda, çözümün önemli bir parçası olan çocukların farkındalık edinmelerini ve bilinçlenmelerini amaçlayan sürdürülebilir eğitim ve gereçleri ele alınmıştır. Sürdürülebilir Eğitim’in en önemli materyallerinden olan resimli kitaplar ve bunlardaki illüstratif yaklaşımlar araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu nedenle, yazıdan daha kalıcı bir öğrenme sağladığı bilinen görsellerin doğru tasarlanabilmesi adına, çeşitli illüstrasyon teknikleri incelenmiştir. Kitaplarda karşılaşılan başlıca illüstratif yaklaşımlar saptanmaya çalışılmış ve geri dönüşüm malzemelerinden üretilen Bilge Buhan Musa’nın “Sıfır Atıkla Yaşa” serisini oluşturan kitapları görsel araştırma yöntemleri üzerinden ele alınmıştır. Serinin kitapları; içerik ve görselleri bakımından önerdikleri çözümler nedeniyle seçilmiştir. Çalışmada ele alınan örnekler, çevreye duyarlılık konusunda çocuklara olumlu davranışlar kazandırılmasında rol oynayan görsellerin, problemle doğrudan ilişkili malzemelerle farklı biçimde de üretilebileceklerini göstermeleri ve öğrenmelerini doğru yönlendirmeleri bakımından önemlidir. İnceleme sonucunda; sorunun kendisini çözüm önerisine dönüştüren bu resimleme yaklaşımına yer verilerek, alanın tasarımcılarına ve araştırmacılarına farklı özgün yaklaşımların ve yeni tekniklerin, alışılmışın dışında görselleştirme alternatiflerinin de mümkün olduğunu düşündürmek amaçlanmıştır.
This study sets out from the fundamental issues concerning sustainability and negative impacts on ecosystem. In this context, as a substantial part of the solution, Sustainable Education tools which aim to raise awareness among children are covered. Picture books and the illustrative approach, as an essential of Sustainable Education, constitute the subject of the research. Therefore, various illustration techniques are examined in order to appropriately design images, which are known to provide more permanent learning than writing. Major illustrative approaches encountered in books are determined and Bilge Muhan Musa’s “Live with Zero Waste” book series created from recycled materials reviewed in terms of visual research methods. Books of the series were chosen because of the solutions they propose in terms of content and visuals. The examples discussed in the study are significant in that they show that the visuals that play a role in helping children acquire positive behaviors in environmental awareness can also be produced in different ways with materials directly related to the problem, and that they guide their learning correctly. As a result of the research, it is aimed to present unique visualization alternatives to the designers and researchers of the field, by including this form of illustration, which includes a remarkable perspective with its original approach that transforms the problem into a solution proposal.