USVES Uluslararası sosyal bilimler ve eğitim bilimleri sempozyumu, 9 - 10 Ekim 2020, ss.705-713
Özet
Hızlı kentleşme ile birlikte ortaya
çıkan nüfus artışı ve yoğunluğu trafik sorununu da beraberinde getirmiştir.
Büyük bir öğrenci grubunun okullarına ulaşması için kent trafiğine girmesi
dolayısıyla trafik kaynaklı sorunlar yaşanmasına neden olmaktadır. Araştırmanın
amacı, okula giderken okul servisi kullanan öğrencilerin trafik güvenliği
açısından herhangi bir sorunla karşılaşmamaları ve taşıt-trafik ve yolculuk
okuryazarlığı kazanabilmeleri açısından öğretmen adaylarının güvenli okul
taşımacılığına ilişkin görüşlerini belirlemektir.
Araştırmada, nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan fenomenografi kullanılmıştır. Araştırma, 2019-2020
öğretim yılı güz döneminde öğrenim gören sınıf öğretmeni adayı son sınıf
öğrencisi 10 kişiden oluşmaktadır. Yapılan görüşmelerde aday öğretmenlerden
okul servislerinin güvenliği hakkındaki öngördükleri sorunlar ve çözüm
önerileri kayıt altına alınmış ve her cevap araştırmacı tarafından ayrı
çözümlenmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre; adaylar
okul servislerinin güvenliği ile ilgili genel ve uygulamaya dönük güvenlik
unsurlarına işaret etmişler. Koruyucu önlemlerin alınmasını sağlayacak olan trafik
eğitimine ise sınırlı düzeyde değinmişlerdir.
Araştırma; öğrenciler üzerindeki etkisi
yüksek olan öğretmenlerin öğrencilerin yol güvenliğine ilişkin olası yönlendirmeleri
açısından oldukça önemlidir. Çocuk trafik kazalarının önlenmesinde ilk basamak
risk etmenlerini saptayıp bunları ortadan kaldırmak ve azaltmaktır. Bu
araştırmada konunun önemi ve ciddiyeti vurgulanarak, bu konudaki eksiklikleri
göstermek ve ilgili çevrelerin dikkatini çekmek amaçlanmıştır.
Anahtar
kelimeler: Trafik güvenliği, servis güvenliği, okul servisi