Mimari Tasarım Araştırmaları Ulusal Sempozyumu IV, İstanbul, Türkiye, 25 - 27 Nisan 2024, ss.100-104
Mimarlık alanı şu anda teknik atılımlar, sürdürülebilirliğe verilen önemin artması ve kültürel beklentilerin değişmesi sonucunda önemli dönüşümler yaşamaktadır. Bu durum, mimarlık eğitiminin kuramsal temellerinin yeniden değerlendirilmesini ve düzenlenmesini gerektirmektedir. Bu bildiri devam etmekte olan bir araştırmaya dayanmaktadır. Araştırmada, mimarlık eğitiminin gelecekteki yönünü etkileyen geleneksel ve çağdaş kuramsal çerçeveleri analiz etmek ve değerlendirmek amaçlanmaktadır. Mimarlık eğitimini tarihsel olarak şekillendiren kuramsal temelleri incelemeyi temel alan araştırma, mimarlık mesleğinin ve toplumun değişen taleplerini karşılayan yeni kuramsal çerçeveleri ve pedagojik perspektifleri araştırmayı kapsar.
Bildiri kapsamında, mimarlık eğitimi üzerindeki potansiyel etkilerini değerlendirmek amacıyla, etkili mimarlık kuramcıları tarafından ortaya konan söylemleri analiz etmek ve bu yolla mimarlık eğitiminin geleceğini şekillendirme kapasitesine sahip yeni söylemler üretmek amaçlanmaktadır. Çoklu metodolojik bir yaklaşımın uygulanması yoluyla mimarlık eğitiminin geleceğine ilişkin yenilikçi bir bakış açısı sunmayı hedefleyen çalışma, kapsamlı bir literatür araştırmasını, mimarlık teorilerinin edebi analizini, eleştirel söylem analizini ve karşılaştırmalı analizi içermektedir. Birincil amaç, geleceğin mimarlarını modern zorluklara hazırlamada hem yerleşik hem de yeni ortaya çıkan teorilerin uygunluğunu ve pratikliğini değerlendirmektir. Devam etmekte olan araştırmanın ön bulguları hem tarihsel hem de yeni ortaya çıkan teorik temellerin daha derinlemesine anlaşılmasını ve bunların çağdaş mimarlık eğitimi bağlamında uygulanabilirliğine ilişkin tartışmaları kapsamaktadır.
Bu bildirinin dayandığı araştırma, eğitimciler, kurumlar ve mimar adayları için mimarlık eğitiminin temel kuramsal temellerine ilişkin perspektifler sunması açısından önem taşımaktadır. Gelecekteki eğitim uygulamalarına rehberlik edecek teorik çerçevelerin oluşturulmasını hedeflemekte ve mimarlık eğitiminin 21. yüzyıl mimarlık mesleğinin gelişen taleplerini karşılayacak şekilde uyarlanması için öneriler sunmayı hedefleyen çalışmada, müfredatın geliştirilmesine ve pedagojideki ilerlemelere katkı sağlamayı, mimarlık eğitimcilerinin alandaki dinamik zorluklara ilişkin anlayışlarını geliştirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, mimarlık eğitiminin tarihsel gelişiminin net bir şekilde anlaşılmasını sağlamayı ve geleceğe yönelik paradigmaların sorgulanmasını teşvik etmeyi amaçlayan bu araştırma hem tarihsel hem de çağdaş teorilerin kapsamlı bir şekilde incelenmesini içermektedir.