International Congress of Research andPractice in Education, 29 Ekim - 01 Kasım 2020
Okul öncesi dönemde bulunan çocuklara yönelik
gerekli gelişimsel ve önleyici müdahalelerde bulunabilmek için çocukların
sergilemiş olduğu problem davranış örüntülerinin ve sosyal beceri düzeylerinin derinlemesine
incelenmesi oldukça önemlidir. Bu önem doğrultusunda, bu araştırma ile okul
öncesi yaş döneminde bulunan çocukların problem davranış ve sosyal beceri
düzeylerinin farklı boyutlarda incelenerek betimlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada karma yöntem araştırmalarından yakınsayan
paralel karma yöntem deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir
devlet anaokuluna kayıtlı 3-6 yaş arasında bulunan toplam 104 çocuk ve aynı
okulda çalışan yedi öğretmen oluşturmaktadır. Anaokulu ve Anasınıfı Davranış
Ölçeği (Preschool and Kindergarten Behavior Scales) [PKBS–2] ile okul öncesi çocukların
problem davranışları ve sosyal beceri düzeylerine ilişkin nicel veriler elde
edilirken aynı okulda çalışan yedi öğretmen ile yarı yapılandırılmış bir odak
grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen nicel ve nitel veriler
karşılaştırıldığında her iki veri bulguları bir birini desteklemektedir. Nicel
veriler incelendiğinde, çocukların sosyal beceri düzeyleri ortalamanın
üzerinde; problem davranış düzeyleri ise ortalamanın altındadır. Buna göre
ilgili anaokulunda tüm çocuklar düşünüldüğünde, çocukların %7,7’sinin sosyal
beceri düzeyleri oldukça düşüktür ve %13,5’i ise oldukça yoğun problem davranış
sergilemektedir. Benzer şekilde araştırmanın nitel bulgularına göre çocuklar
sınıflarında saldırganlık, kurallara uymama, vurma, kırma, söz dinlememe gibi
birçok dışa yönelim problem davranışları göstermektedir. Ancak bu problem
davranışları sınıflarda belirli sayıda çocuk sergilemektedir.
Son olarak elde edilen nitel veriler derinlemesine
incelendiğinde, aile eğitimlerinin önemli olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin
özellikle bireysel olarak bazı öğrencilerin problem davranışlarına müdahale
etmeye yönelik yetersiz kaldıkları ve hangi kurum veya kuruluşlardan yardım
alınması konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Sınıflarda
öğrenme merkezlerinin ve kurallarının oluşturulması, sınıf ve okul kurallarının
belirlenmesi, öğretmenlerin mesleki gelişimlerini destekleyici hizmet içi
eğitimlere katılımlarının sağlanması, okul yönetimi-öğretmen iş birliği ve okul-aile
iletişiminin ve iş birliğinin arttırılması gerektiği görülmüştür.
Bu araştırma, belirli sayıda çocuk ve öğretmenle
sınırlı olup, Türkiye geneli okul öncesi yaş dönemi çocuklarının problem
davranış örüntüleri ve sosyal beceri düzeyleri belirlenip müdahale önerileri
geliştirebilinir.
Anahtar kelimeler: Okul öncesi, problem davranış,
sosyal beceri, prososyal davranış, erken çocukluk