XI. International Prosthetics and Orthotics Congress. , Ankara, Turkey, 19 - 21 October 2023, pp.14-28, (Full Text)
POLİNÖROPATİYE BAĞLI KUADRİPARETİK BİR ÇOCUĞUN TOPLUMSAL KATILIMINI ARTIRMAYA YÖNELİK MÜDAHALE PROGRAMININ ETKİNLİĞİ
Bu olgu sunumu Polinöropatiye bağlı kuadriparezi tablosu olan 7 yaşındaki bir kız çocuğunun toplumsal katılımını artırmaya yönelik bir müdahale programının etkinliğini göstermeyi amaçlamaktadır. 1,5 yaşında yürüyemediği fark edilen E.Ü., iki yıl bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam etmiştir. Tedaviye başlandığında E.Ü. bağımsız olarak oturabiliyor, emekleyebiliyordu ancak yürüyemiyor ve ellerini kullanamıyordu. Boy, kilo ve VKİ sırasıyla 115 cm, 20 kg ve 15.12 kg/m2 idi. Dizlerini ekstansiyonda tutan bir çift termoplastik diz ortezi aracılığıyla ayakta dik durması sağlandı. Elleri bandajla kanadiyen koltuk değneğine tespit edilerek ambulasyonu sağlandı, yürüme eğitimi verildi. Kalem, kaşık, çatal ve diş fırçasını tutması ve kavraması için kendine yardım aleti oluşturuldu. E.Ü.’ye sağ elini kullanarak kalem tutması, yazı yazması, resim yapabilmesi, bilgisayar klavyesini kullanarak yazı yazması, basit bilgisayar oyunları oynaması öğretildi. Ayrıca E.Ü’nün bir İlköğretim Okulu’na kaydı yaptırıldı. Okul yöneticileriyle, öğretmenleriyle ve okul personeli ile işbirliği yapması için eğitim verildi. E.Ü. toplumdaki arkadaşları tarafından kabul gördü. Ayrıca okulundaki eğitim programına katılma fırsatı buldu. Müdahale programından önce bütün günü evde televizyon izleyerek geçirirken, ortezler yardımıyla ambulasyonu sağlandı. Arkadaşlarıyla açık hava etkinliklerine katılmak ve ellerini kullanmak için motive oldu. Okul eğitimine başlaması ve sosyal rehabilitasyonla birlikte günlük yaşam aktivitelerine katılmaya başladı. Kapasite kısıtlılığı olan çocukların sosyal katılımı önemlidir. Bu nedenle engelli çocukların en uygun müdahale programının planlanması için fizyoterapist ve ergoterapist tarafından aktivite, performans ve katılım açısından değerlendirilmesi gerekir.
Anahtar Kelimeler: Polinöropati, kuadriparezi, çocuk, ortez, toplumsal katılım.
EFFECTIVENESS OF AN
INTERVENTION PROGRAM THAT AIMS TO INCREASE SOCIAL PARTICIPATION OF A CHILD WITH
QUADRIPARESIS RESULTING FROM POLYNEUROPATHY
Abstract
This case report aims to evaluate efficiency of a program that is focused
on improvement of social participation in a seven years old girl with
quadriparesis secondary to polyneuropathy. E.Ü., who cannot walk since she was
1.5 years old, attended a special training and rehabilitation center for two
years. E.Ü. could independently sit and crawl, when the program was initiated;
but she could not walk and use hands. Height, weight and BMI are 115 cm, 20 kg
and 15.12 kg/m2, respectively. A pair of thermoplastic knee orthoses
that kept knees in extension helped her stand still. The patient is ambulated
by fixing hands to Canadian crutches with bandage and is given mobilization
training. An aid tool is created to help her keep pencil, fork, spoon and
toothbrush in hand. E.Ü. was taught to hold pen, write, draw picture, type
letter (with keyboard of computer) and play simple computer games using her
right hand. Moreover, E.Ü. was enrolled in an Elementary School. Training is
given for cooperation with managers, teachers and other school personnel. E.Ü.
was accepted by her friends and had opportunity to attend a formal education
program. Although she was watching T.V. day long before the program, orthoses
help her ambulate. She had motivation to join outdoor activities and use her
hands. Attending a school and social rehabilitation helped her join the daily
living activities. Social participation is crucial for children with limited
capacity. Therefore, children with disability(ies) should be evaluated by
physiotherapist and ergotherapist to evaluate activity, performance and
participation for planning the best intervention program.
Key
Words:
Polyneuropathy, quadriparesis, child, orthosis, community
participation.