ATIK LASTIKLERDEN ELDE EDILEN KAUÇUK VE ÇELIK LIF KATKILI BETONARME DUBALARIN TEK NOKTALI KONSOL EĞILME DENEYI


Şengel H. S., Erdoğmuş G.

2.ULUSLARARASI ÜSKÜDAR BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR VE İNOVASYON KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 29 - 30 Kasım 2024, ss.1038-1057

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1038-1057
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Otomotiv endüstrisinin hızlı gelişimi, çevresel bir sorun teşkil eden atık lastik miktarında

önemli bir artışa yol açmaktadır. Bu çalışma, atık lastiklerden elde edilen çelik lif ve kauçuk

agregaların betonun mekanik özelliklerine etkisini inceleyerek, sürdürülebilir inşaat

malzemeleri geliştirmeyi amaçlamaktadır. Özellikle, bu güçlendirilmiş betonun trafik

dubalarında kullanılarak çarpma enerjisini absorbe etme ve hasarı azaltma potansiyeli

araştırılmıştır. Çalışma, çelik lif ve kauçuk agregası ilavesinin betonun sünekliğini artırarak

çatlak oluşumunu kontrol edebileceği ve enerji yutma kapasitesini iyileştirebileceği

yönündedir.

Bu hipotezi test etmek için, farklı oranlarda çelik lif (%0, %5 ve %10) ve kauçuk agregası (%0,

%5 ve %10) içeren beton numuneler üretilmiş ve tek noktalı eğilme deneylerine tabi

tutulmuştur. Numuneler, 10x10x110 cm, 15x15x110 cm ve 20x20x110 cm boyutlarında kare

prizmatik geometriye sahiptir ve çekme bölgelerine kesit boyutlarına uygun olarak (sırasıyla 12

mm, 16 mm ve 18 mm çapında) 100 cm uzunluğunda donatı yerleştirilmiştir.

Sonuçlar, çelik lif ilavesinin, özellikle %10 oranında, enerji yutma kapasitesinde önemli bir

artış sağladığını göstermiştir. Örneğin, 15x15x110 cm boyutlarındaki %10 çelik lif katkılı

numunelerde, referans numunelere kıyasla enerji yutma kapasitesinde %43,52'lik bir artış

gözlemlenirken, %5 kauçuk agregası içeren numunelerde bu artış yaklaşık %20 olarak

gerçekleşmiştir. Çelik lif, maksimum yük taşıma kapasitesinde hafif bir düşüşe neden olurken,

süneklik katsayısını önemli ölçüde artırmış ve numune boyutunun artmasıyla süneklik değerleri

de yükselmiştir. Kauçuk agregası ise sertlikte bir azalmaya yol açmıştır. Çalışma, atık lastik

kaynaklı malzemelerin betonun mekanik performansını iyileştirme potansiyelini ortaya

koyarak, sürdürülebilir ve yüksek performanslı inşaat malzemeleri geliştirme yolunda önemli

bir adım teşkil etmektedir. Elde edilen bulgular, trafik dubaları gibi çarpma enerjisini absorbe

etmesi gereken uygulamalar için optimize edilmiş beton karışımlarının tasarımına katkı

sağlayacaktır.