Uluslararası Katılımlı 77. Türkiye Jeoloji Kurultayı , Ankara, Türkiye, 14 - 18 Nisan 2025, ss.173, (Özet Bildiri)
Günümüzde
yüksek hızlı tren, tünel, yol vb. mühendislik proje çalışmalarının önemi
artmaktadır. Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Yüksek Hızlı Tren Projesi,
mevcut demiryolundan bağımsız olup, hızlı tren koşullarına uygun, tamamı
elektrikli ve sinyalli yeni çift hatlı demiryolu yapımını içermektedir.
Bursa’nın batısında TEKNOSAB, Karacabey istasyonlarından geçerek Bandırma’ya
ulaşacaktır. Bu araştırmada projeye ait T10 tünelindeki kaya kütlelerinin mühendislik
jeolojisi bakımından çalışmalar yapılmıştır.
Çalışma alanının
Giriş Portalında Triyas yaşlı bazalt birimi bulunmaktadır. Bazalt zayıf-orta
kaya kalitesindedir. Süreksizliklerin eğim açıları 15-30-45 derece açık-kapalı,
seyrek, yer yer parçalı yapıda ve yüzeyleri pürüzlüdür. Bu birimler için
yapılan değerlendirmeler laboratuvar deney sonuçları ve sondaj logları esas
alınarak yapılmıştır. Sondajlardan elde edilen numuneler jeomekanik parametrelerin
hesaplanmasında kullanılmıştır. Birim içerisinde yapılan süreksizlik ölçümlerinden eğimyönü/eğim açıları 126/20,
277/41 olarak elde edilmiştir. Kaya kütlesinin RMR ve GSI ortalama değerleri
sırasıyla 32,9 ve 27 olarak hesaplanmıştır.
Çalışma alanının T10 Tüneli Çıkış
Portalında Triyas yaşlı spilitik bazalt ve çamurtaşı birimleri mostra verir.
Süreksizliklerin eğim açıları 20-45 derece açık, kırıklı, kil dolgulu demir
oksit sıvalıdır. Sondajdan
elde edilen numuneler üzerinde yapılan laboratuvar ve arazi deney
çalışmalarından yararlanılarak analizlerde kullanılmak üzere parametre hesap
çalışması yapılmıştır. Birimlerin serbest basınç dayanımı deneyi sonuçları ve
süreksizlik özellikleri göz önüne alınarak birime ait kaya kütlesi puanları
belirlenmiş, ayrıca
ortamdaki yeraltı suyu durumu saptanmıştır.
Kaya kalitesi değerlerine
göre tünel güzergâhındaki formasyonların B2, B3, C2 ve C3 kaya sınıflandırma
sistemi klaslarında olacağı öngörülmüştür. Çalışma alanındaki tünelde yapılan
kazı aşamalarında destek olarak sırasıyla çelik hasır, çelik iksa, shotcrete,
bulon enjeksiyon, boru süren gibi destek sistemleri uygulanmıştır.
Today, the importance of engineering project studies
such as high-speed trains, tunnels, roads, etc. is
increasing. Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli High Speed Train Project is
independent of the existing railway and includes the construction of a new
double-track railway, all electric and signaled, suitable for high-speed train
conditions. In the west of Bursa, TEKNOSAB will pass through Karacabey
stations and reach Bandırma. In this study, studies were carried out in
terms of the engineering geology of the rock masses in the T10 tunnel of the
project.
There is a Triassic-aged basalt unit on the entrance
Portal of the study area. Basalt is of weak-medium rock quality. The
dip angles of the discontinuities are 15-30-45 degrees open-closed, sparse,
fragmented in places and rough surfaced. Evaluations for these units were
made on the basis of laboratory test results and drilling logs. Samples
obtained from the boreholes were used to calculate geomechanical
parameters. The dip angles/dip angles of the discontinuity measurements
made in the unit were obtained as 126/20, 277/41. The average RMR and GSI
scores of the rock mass were stated as 32.9 and 27, respectively.
Triassic spilitic basalt and mudstone units are
outcrops in the T10 tunnel exit portal of the study area. The dip angles
of the discontinuities are 20-45 degrees, open, fractured, clay-filled iron
oxide plastered. Parameter calculation studies were carried out to be used
in the analyzes by using laboratory and field test studies on the samples
obtained from drilling. Considering
the results of the free compressive strength test of the units, the engineering
properties of the unit, the groundwater status and the rock quality of the
environment were determined.
According to the rock quality values, it is predicted
that the formations in the tunnel route will be in the B2, B3, C2 and C3 rock
classification system classes. During the excavation stages in the tunnel
in the study area, support systems such as steel mesh, steel shoring,
shotcrete, bolt injection, pipe driving were applied as support, respectively.