Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Deprem Stresi ile Baş Etme Stratejilerini Uygulama Düzeyi


Yiğit D., Açıkgöz A.

Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.3, ss.446-455, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Tanımlayıcı tipte yapılan bu araştırmada hemşirelik bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin deprem stresi ile baş etme stratejilerini uygulama düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma verilerinin toplanmasında “Veri Toplama Formu” ve “Deprem Stresi ile Baş Etme Stratejileri Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma, online olarak 215 hemşirelik öğrencisi ile tamamlanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin Deprem Stresi ile Baş Etme Stratejileri Ölçeği alt boyut puan ortalamalarının; 13.15 ± 3.59 (Dini Baş Etme), 16.21 ± 3.93 (Olumlu Yeniden Değerlendirme), 12.85 ± 3.00 (Sosyal Destek Arama) olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin %49.1’i (n=127) temel afet bilinci eğitimi almadığını, %73.5’i (n=158) depremzede bir bireye müdahaleye yönelik ilkyardım eğitimi almadığını, %62.8’i (n=135) depremzede bir bireye ilkyardım müdahalesi yapamayacağını belirtmiştir. Deprem sırasında öğrencilerin %54’ünün (n=116) depremden etkilenen 11 ilden birinde bulunduğu, %53’ünün (n=114) depreme bağlı psikolojik destek alma ihtiyacı duyduğu saptanmıştır. Sonuç: Öğrencilerin depreme ilişkin stresle baş etme stratejilerini orta düzeyde kullanabildikleri belirlenmiştir. Üniversitede bulunan ilgili birimlerin bu sorunun farkında olması, deprem stresi ile baş edemeyen öğrencilere gerekli desteği sağlaması önerilmektedir.