Eğitim


Meçik O.

Sürdürülebilir Kalkınma Yolunda Yükseköğretim Kurumlarının Rolü, BAYHANTOPÇU ESRA,GÜRSOY ÇİĞDEM, Editör, İstinye Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss.163-187, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: İstinye Üniversitesi Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.163-187
  • Editörler: BAYHANTOPÇU ESRA,GÜRSOY ÇİĞDEM, Editör
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüz dünyasında hızla artan çevresel bozulma ve sosyal eşitsizlikler, sürdürülebilir çözümlere olan ihtiyacı her zamankinden daha fazla artırmaktadır. Yükseköğretim kurumları, bilgi üretimi, yenilik yaratma ve sosyal katılım sağlama kapasiteleriyle sürdürülebilir bir geleceğe giden yolu yönlendirme potansiyeline sahiptir. Bu bölümde, üniversitelerin eğitim, araştırma ve geliştirme, yenilikçilik ve toplumsal katkı gibi temel işlevleri aracılığıyla sürdürülebilirliği teşvik etmedeki çok yönlü katkıları vurgulanmaktadır. Ayrıca üniversitelerin kurumsal yapılarında sürdürülebilirlik politikalarını benimsemeleri ve uygulamaları, müfredata entegre edilmesi gereken sürdürülebilirlik yaklaşımlarının önemi ele alınmaktadır. Özellikle enerji kullanımı, atık yönetimi ve sosyal sorumluluk projeleri gibi alanlarda başarılı örnekler sunulmakta, üniversitelerin bu konularda aktif rol oynaması için spesifik politika önerileri yapılmaktadır. Bu öneriler arasında sürdürülebilirlik müfredatının entegrasyonu, Ar-Ge desteklerinin artırılması, topluluk katılımının güçlendirilmesi, operasyonel sürdürülebilirlik politikalarının benimsenmesi ve uluslararası iş birliklerinin teşvik edilmesi bulunmaktadır. Öğrencilerin sürdürülebilirlik konusunda bilinçlendirilmesi ve bu alanda aktif rol almalarının teşvik edilmesi de ele alınan diğer önemli konulardır. Bu doğrultuda üniversitelerin sürdürülebilirlik konusundaki potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için stratejik bir çerçeve sunulmaktadır.

In today's world, the rapidly increasing environmental degradation and social inequalities have heightened the need for sustainable solutions more than ever. Higher education institutions have the potential to guide the path towards a sustainable future through their capacities for knowledge creation, innovation, and social engagement. This section emphasizes the multifaceted contributions of universities in promoting sustainability through their core functions of education, research and development, innovation, and community engagement. Additionally, it addresses the importance of universities adopting and implementing sustainability policies within their institutional structures and integrating sustainability approaches into their curricula. Successful examples in areas such as energy use, waste management, and social responsibility projects are presented, along with specific policy recommendations for universities to play an active role in these areas. These recommendations include the integration of sustainability into the curriculum, increased support for R&D, strengthening community engagement, adopting operational sustainability policies, and promoting international collaborations. Raising student awareness on sustainability issues and encouraging their active participation in this field are also important topics discussed. The aim is to present a strategic framework to maximize the potential of universities in sustainability.