İstediğini Öde Kriz Dönemlerinde Alternatif Fiyatlandırma Stratejisi Olabilir mi?


Dalgıç T., Şaan T., Tiltay M. A.

Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.32-55, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.32-55
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada pandemi bağlamında kriz dönemlerinde yenilikçi bir fiyatlandırma stratejisi olan “istediğini öde (pay-what-you-want)” stratejisinin uygulanabilirliği tartışılmaktadır. Tüketici eğilimleri dikkate alındığında kriz dönemlerinde tüketicilerin ekonomik açıdan her durumda rasyonel davranmadıkları görülmektedir. İstediğini öde stratejisi tüketicinin sosyal etkileşimlere tabi olduğunu ve her koşulda kârını maksimize etmeyeceğini varsayarak hiçbir şey ödememe seçeneği dahil olmak üzere fiyat kontrolünü tüketiciye devretmektedir. Bunun yanı sıra kriz dönemlerinde, yenilikçi stratejiler uygulamak, farklı deneyimler yaratmak ve uzun vadeli düşünebilmenin ön plana çıkması istediğini öde stratejisinin uygulanabilirliğini desteklemektedir. Buna göre istediğini öde stratejisinin nasıl ve hangi koşullarda uygulanabileceği, pandemi bağlamında kriz dönemlerinde oluşan tüketici eğilimleri dikkate alınarak stratejinin temel teorik dayanakları çerçevesinde tartışılmıştır. Tartışma sonucunda istediğini öde stratejisinin mevcut koşullara ve uygulama şekillerine göre ekonomik kriz dönemlerinde uygulanabileceği ve şirketin hem kısa vadeli performansına etki edebileceği hem de uzun vadede marka bileşenlerini güçlendirme gibi avantajlar sağlayabileceği ortaya konulmuştur.
Pay what you want (pwyw) strategy transfers price control to the consumer, including the option of paying nothing, assuming that the consumer is subject to social interactions and will not always maximize their profit. The literature associated with crisis periods demonstrates that consumers do not always behave rationally from an economic perspective. In addition, during crisis periods, implementing innovative strategies, creating different experiences, and emphasizing the ability to think long-term also support the viability of the pwyw strategy. Therefore, the implementation of the pwyw strategy and the conditions under which it can be applied discussed within the framework of its fundamental theoretical foundations, considering consumer tendencies that emerge during crisis periods, especially in the context of the pandemic. As a result, it is concluded that the pwyw strategy can be implemented during economic crisis periods, considering the current conditions and implementation approaches. It is also evident that this strategy can have advantages for companies, such as influencing short-term performance and strengthening brand components in the long run.