Lise Öğrencilerinin Hava Kirliliği Konusundaki Bilgi ve Algı-Duyarlılık Düzeylerinin Değerlendirilmesi


Creative Commons License

CAN R., KURTULUŞ Ş., GÜLHAN P. Y., ÜNSAL A.

Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, cilt.21, sa.1, ss.101-107, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin hava kirliliği konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek, ilişkili olduğu düşünülen bazı değişkenleri incelemek ve hava kirliliği algı ve duyarlılık düzeylerini değer- lendirmektir. Materyal ve Metod: Araştırma, Türkiye'de bir sağlık meslek lisesinde öğrenim görmekte olan bir grup öğrenci üzerinde Mart 2018-Mart 2019 tarihleri arasında gerçekleştirilen kesitsel tipte bir çalışmadır. Çalışmanın amacına uygun olarak oluşturulan anket form öğrencilere çevrimiçi platform aracılığı ile gönderilmiştir. Çalışmamızda araştırmacılar tarafından hazırlanan hava kirliliği ile ilgili bilgi soruları ile bilgi düzeyi değerlendirilmiştir. 4,5 ve altında puan alanlar "hava kirliliği hakkında yetersiz bilgi sahibi" olarak kabul edilmiştir. Öğrencilerin Hava Kirliliği Algılama ve Duyarlılık düzeyleri “Hava Kirliliği Algılama ve Duy- arlılık Ölçeği” ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Hava kirliliği konusunda yeterli bilgisi olmayanların sayısı 867 (%34,7) idi. Erkek olmak, 16 yaş ve altında olmak, belde ve köylerde yaşamak, babanın ortaokul eğitim düzeyine sahip olması ve her- hangi bir çevre kuruluşuna üye olmamak hava kirliliği konusunda yetersiz bilgi düzeyi için risk faktörleri olarak belirlendi. Sonuç: Hava kirliliği konusunda yeterli bilgiye sahip olanların Hava Kirliliği Algılama ve Duyarlılık düzeyleri daha yüksektir. Sağlık lisesi öğrencilerinin hava kirliliği bilgi düzeylerinin artırılması için konuyla ilgili bilgi- lendirici ve eğitici çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Background: This study aimed to determine the level of knowledge of vocational school health ser-vices students about air pollution, examine some of the variables thought to be related, and evaluate the levels of air pollution perception and sensitivity. Materials and Methods: This is a cross-sectional study conducted on a group of a high school students in Turkey between March 2018 and March 2019. The prepared questionnaire was delivered online. The level of knowledge about air pollution was evaluated by information questions, and those who scored 4.5 and below were accepted as having "insufficient knowledge about air pollution." The students' Air Pollution Perception and Sensitivity levels were evaluated with the "Air Pollution Per-ception and Sensitivity Scale." Results: The number of those with insufficient knowledge about air pollution was 867 (34.7%). Being male, 16 years of age and under, living in towns and villages, having a father's education level at secondary school, and not being a member of any environmental organization were determined as risk factors for insufficient knowledge about air pollution. Conclusions: Those with sufficient knowledge about air pollution have higher Air Pollution Detection and Sensitivity levels. In order to increase the air pollution knowledge level of Vocational School of Health Services students, it is recommended to carry out informational and educational studies on the subject.