UÇAKLARDAN KAYNAKLANAN KARBON EMİSYONUNUN ESKİŞEHİR HASAN POLATKAN HAVALİMANI İÇİN BELİRLENMESİ


Creative Commons License

TİMURALP Ç., MERCAN F. R.

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi mühendislik ve mimarlık fakültesi dergisi (online), cilt.32, sa.2, ss.1335-1342, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, havacılık sektöründe karbon ayak izinin belirlenmesi ve azaltılması ile ilgili örnek bir uygulama yapılmıştır. Uygulamada, Eskişehir ilinde faaliyette olan Hasan Polatkan Havalimanı’nın 2023 yılındaki uçuşları baz alınarak karbon ayak izi hesaplanması amacıyla bir süreç gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, emisyon hesaplamalarında Hükümetler Arası İklim Değişikliği Paneli tarafından tavsiye edilen Tier yaklaşım metodu kullanılmıştır. Ulaştırmadan kaynaklanan 〖CO〗_2 emisyon miktarı 2023 yılı Hasan Polatkan Havalimanı’nında 6.893.160 kg olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak; havayolu ulaştırma sektöründe kullanılan uçakların üreticileri ile düzenleyici kurumlar arasında sürdürülebilirlik konusunda bir standardizasyonun acilen sağlanmasının gerekli oluğu tespit edilmiştir.
The purpose of this study is explained with a case study on the determination and reduction of carbon footprint in the aviation sector. In this study, the carbon footprint of Hasan Polatkan Airport in Eskişehir province was calculated based on the flights in 2023. In emission calculations, calculations were made with the Tier approach method recommended by the Intergovernmental Panel on Climate Change. Since there is a significant amount of 〖CO〗_2 gas among the greenhouse gases caused by transportation, the amount of 〖CO〗_2 emission was determined as 6.893.160 kg for Hasan Polatkan Airport in 2023. Calculations show that 〖CO〗_2emissions increase as fuel consumption increases.