Sosyal Bilgiler ve Dijital Toplum


Yılmaz O., İbret B. Ü.

Sosyal Bilgiler ve Toplum, Bilgin Ünal İBRET,Selahattin KAYMAKCI, Editör, Pegem A Yayıncılık, Ankara, ss.325-346, 2019

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2019
  • Yayınevi: Pegem A Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.325-346
  • Editörler: Bilgin Ünal İBRET,Selahattin KAYMAKCI, Editör
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Yeni bilgiler ışığında dünya değiştikçe toplumların kendisini oluşturan bireylerden, bireylerin de içinde yaşadıkları toplumlardan beklentileri değişmektedir. İlk çağların avcı-toplayıcı toplumundan günümüzde akıllı topluma (Toplum 5.0) geçme sürecine kadar toplumların gelişim düzeyleri, sahip olduğu bilgi birikiminin yanında, yeniliklere açık olması ve bilgiyi kullanarak teknolojik ürün üretebilme becerisi düzeylerine göre belirlenmektedir. Bu nedenle dünyanın farklı coğrafyalarında toplumsal gelişim ve değişime ayak uyduran toplumlar modernleşip ekonomik açıdan zenginleşirken, değişim ve gelişime kapalı toplumlar geri kalmaktadır. Çağdaş toplumlarda, toplumları oluşturan bireyler kendilerini yöneten idarelerden, temel ihtiyaçlar, hak ve özgürlüklerin yanında, değişen yeni değerler silsilesi ve hizmetleri de içeren sürdürülebilir bir yaşam istemektedir. Toplumlar ise bireylerden genel manada kültürel aktarımın devamlılığını talep etmektedir. Bu durum birey ve toplumun inşası sürecinde sosyal bilgiler dersine önemli görevler yüklemektedir. Sosyal bilgiler dersinin temel amacı, toplumsal yaşama katılım için gerekli olan bilgi, beceri ve değerleri içselleştirmiş, demokratik yaşam becerilerine sahip etkin vatandaşlar yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda sosyal bilgiler dersi içeriğinde toplumbilim olarak da tanımlanan sosyoloji disiplinine ait birey, aile, toplum, grup, davranış, din, kültür, değişme, değerler, normlar ve kurallar gibi konulara yer verilmektedir. İşte elinizdeki bu kitap sosyal bilgiler ve toplum ilişkisinin bir ürünü niteliğindedir. Sosyal Bilgiler ve Toplum kitabı toplam on üç bölümden oluşmaktadır. Bölümlerde sırasıyla Sosyal Bilgiler ile Sosyoloji, Kimlik, Kültür, Toplumsal Değişim, Toplumsal Olaylar/Sorunlar, Toplumsal Değerler, Çokkültürlülük, Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği, Toplumsal Kurumlar, Toplumsal Örgütler, Gönüllülük, Dijital Toplum ve Küresel Eğitim ilişkisi işlenmiştir. Ayrıca içerikte ilgili bölümün 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programı’ndaki yeri de incelenmiştir. Özellikle belirtmek isteriz ki bu kitap bir sosyoloji kitabı değildir, böyle bir iddiası da yoktur. Sosyal Bilgiler ve Toplum kitabında amaçlanan öncelikle alanda yeni konuların çalışılabileceğini göstermektir. Bilindiği gibi alanda sosyal bilgiler eğitimine yönelik pek çok kitap bulunmaktadır. Ancak sosyal bilgiler gibi geniş bir alanda daha farklı çalışmalar yapılabileceği de açıktır. Bu bağlamda elinizdeki kitapla sosyal bilgiler ile sosyal bilgilerin konu alanını oluşturan disiplinleri ilişkilendiren yayınların yapılmasına esin kaynağı olunacağına inanılmaktadır. Ayrıca kitabın diğer bir özelliği yazar kadrosunda genç bilim insanlarını barındırmasıdır. Kastamonu Üniversitesi’nde sosyal bilgiler eğitimi alanında çalışan akademisyenlerle doktora öğrencilerinin bir arada olduğu kitap, alanda genç bilim insanlarını teşvik etme adına bu tür çalışmaların yapılması gerektiğini bir kez daha hatırlatmaktadır.