Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, cilt.11, sa.1, ss.110-139, 2020 (Scopus)
Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin (Türkçe öğrenenlerin) dinleme, konuşma, okuma ve yazma süreçlerinde kullandıkları öğrenme ortamları ve deneyimleri incelenmiştir. Bu nedenle Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türkçe Öğretim Uygulama ve Araştırma Merkezi'nde (ESOGÜ TÖMER) Türkçe eğitimini tamamlayan 98 yabancı öğrencinin sınıf dışı dil öğrenme ortamları ve kullandıkları deneyimler coğrafi konum değişkenine göre betimlenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı durum çalışması formatı kullanılmıştır. Öğrenicilerin dil öğrenme ortamlarını ve deneyimlerini belirlemek için odak grup görüşmesi yapılmış ve veriler betimsel analiz yoluyla açıklanmıştır. Betimsel analiz sonucunda elde edilen veriler, sınıf dışı dil öğrenme ortamlarının ve öğrenenlerin deneyimlerinin coğrafi bölge değişkenine göre farklılık göstermediğini; sınıf dışı dil öğrenme ortamları ve deneyimleri etkinliklerinin bireysel farklılıklara göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sınıf dışı etkinliklerin bireysel farklılıklara göre değiştiği elde edilmiştir. Dil becerilerini geliştirmek için dizi, film, müzik ve Türklerle iletişim kurdular. Yazma becerileri için sosyal medyayı kullanmayı tercih ederler. Derslerin dışında, öğrenciler tarafından okuma açısından pek bir şey yapılmadı.
In this study, learning environments and experiences used by Turkish learners (learners of Turkish) as a foreign language in listening, speaking, reading and writing processes were investigated. For this reason, out of class language learning environments and experiences used by 98 foreign students who completed their Turkish education in Eskişehir Osmangazi University Turkish Teaching, Application and Research Center (ESOGÜ TÖMER) were described with respect to the variable of geographical location. In this study, a case study format based on the qualitative research approach is used. A focus group interview is used to determine the language learning environments and experiences of the learners and the data were explained through descriptive analysis. Data from the result of the descriptive analysis show that out of class language learning environments and experiences of the learners do not differ according to the variable of geographical region; it is determined that out of class language learning environments and experiences activities vary according to individual differences. It is obtained that out of class activities change according to individual differences. To improve their language skills they used TV series, movies, music, and communicating with Turks. They prefer to use social media for their writing skills. Out of the lessons, not much was done by the learners in terms of reading.