Sanat Etkı̇nlı̇klerı̇ ile Bütünleştı̇rı̇lmı̇ş İlkokul Fen Bı̇lı̇mlerı̇ Dersı̇nı̇n Öğrenme Sürecı̇ne Etkı̇sı̇


Gültekin M., Demir Z. M.

X. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Ankara, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanat Etkı̇nlı̇klerı̇ ile Bütünleştı̇rı̇lmı̇ş İlkokul Fen Bı̇lı̇mlerı̇ Dersı̇nı̇n Öğrenme Sürecı̇ne Etkı̇sı̇*

 

 

 

Prof. Dr. Mehmet GÜLTEKİN

Anadolu Üniversitesi, Türkiye

mgulteki@anadolu.edu.tr

https://orcid.org/0000-0002-5281-1767

 

Arş. Gör. Dr. Zülfiye Melis DEMİR

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Türkiye

mdemir@ogu.edu.tr

https://orcid.org/0000-0003-0577-2184

 

* Bu araştırma, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nde hazırlanan “Sanat Etkı̇nlı̇klerı̇ ile Bütünleştı̇rı̇lmı̇ş İlkokul Fen Bı̇lı̇mlerı̇ Dersı̇nı̇n Öğrenme Sürecı̇ne Etkı̇sı̇” başlıklı doktora tezinden üretilmiştir. 

 

Giriş

İlkokul düzeyinde bir öğrenci için ayrı ayrı derslerden çok bir konunun yaşamındaki yeri daha önemlidir. Bir konu onların yaşamlarında yer alıyor ise dikkatlerini çeker, açıklamaya ve anlamaya çalışırlar. Çevrelerinde gözlemledikleri bir durumu anlamaya çalıştıklarında yaşamlarındaki deneyimlerini göz önüne getirerek açıklama yapmaya çalışırlar. İlkokul öğrencileri konuları bütüncül olarak düşünürler. Onlar için ayrı ayrı konulardan çok bütünlük önemlidir (Jakobson ve Wickman, 2008). Öğrenme sürecindeki bir bireyin gelişiminin, eğitimin genel hedefleri içinde tam olarak gerçekleşebilmesi için farklı disiplin alanlarının bir bütün içerisinde ele alınması gerekmektedir. Bu bütünlük, farklı disiplin alanlarının öğrenme süreçleri içerisinde birbiriyle bütünleştirilmesiyle sağlanabilir (Kaçar, 2012). Bu yönüyle disiplinlerarası öğrenme; tek bir disiplin alanından daha fazla otantik deneyim kazandırarak gerek öğrencilere öğrendiklerini açıklama vb. fırsatlar vermesi, gerekse disiplinlerarası kavramları düşünmeye teşvik etmesinden dolayı özellikle ilköğretimde önemli görülmektedir (Barton ve Smith, 2000; Reeves, Herrington ve Oliver, 2002). İlkokulda Fen Bilimleri dersinde de daha etkili ve anlamlı bir öğretimi gerçekleştirmede yararlanılabilecek alanlardan biri sanattır. Nitekim; geleneksel bilişsel yaklaşımlarla fen eğitiminde başarıya ulaşamayan öğrenciler için sanatın alternatif yollar sunduğu düşünülmektedir (Inwood ve Taylor, 2012).  Bu nedenle fen bilimleri dersinde disiplinlerarası bir anlayışla; sanat ile bütünleştirilen fen bilimleri etkinliklerinden yararlanılması, öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik tutumlarını, yaratıcılıklarını vb. geliştirebililir. Bu çalışma bu gereksinimden kaynaklanmıştır.

Yöntem

İlkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersinin sanat etkinlikleri ile bütünleştirilmesiyle gerçekleştirilen öğrenme-öğretme sürecinin öğrencilerin fen bilimleri dersi akademik başarıları, derse yönelik tutumları, yaratıcılıkları ve öğrenme ürünleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesini amaçlayan bu araştırma, karma araştırma yöntemlerinden gömülü deneysel desenle tasarlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları; bir devlet ilkokulunda 2020-2021 eğitim öğretim yılında 4. sınıfa devam eden 40 öğrenci, 1 sınıf öğretmeni ve 9 öğrenci velisidir. Araştırmanın verileri; fen bilimleri dersi başarı testi, fen bilimleri dersi tutum ölçeği, genel yaratıcılık ölçeği, video kayıtları, öğrenci ürünleri ve görüşme formlarıyla toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri betimsel istatistiklerle, nitel verileri ise tematik analiz ile çözümlenmiştir.

Sonuçlar

Fen Bilimleri dersinde, sanat etkinlikleriyle bütünleştirilmiş öğretim sürecinde uygulamalı sanatlardan “Resim, Müzik, Heykel, Edebiyat, İç Mimari, Grafik Tasarım, Endüstri Ürünleri Tasarımı ve Dijital Sanatlar” türlerinde farklı sanat dalları, sanat eleştirisi ve sanat tarihinin kullanıldığı etkinliklerle öğrenme ürünleri oluşturulmuştur. Araştırmanın nicel verilerinin sonucunda; başarı testi, tutum ölçeği ve genel yaratıcılık ölçeği son test puanlarında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Başarı, tutum ve yaratıcılık üzerinde deney grubu lehinde anlamlı fark bulunması literatürdeki araştırma sonuçlarını destekler niteliktedir (Mun, 2021; Caiman ve Jakobson, 2019; Rivero, 2014). Nitel verilerin analizi sonucunda ise “bilişsel boyut”, “sanatsal boyut”, “çevresel farkındalık boyutu”, “duyuşsal boyut” ve “uzaktan eğitim boyutu” olmak üzere beş tema altında öğrencilerin kazanımlarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır.  

Anahtar Sözcükler: Fen bilimlerine dersine yönelik tutum, İlkokul, İlkokul fen eğitimi, Sanat ile bütünleştirilmiş fen öğretimi, Yaratıcılık

Kaynaklar

Barton, K. and Smith, L. (2000). Themes or motifs? Aiming for coherence through interdisciplinary outline. The Reading Teacher, 54 (1), 54-63.

Caiman, C. and Jakobson, B. (2019). The role of art practice in elementary school science. Science & Education, 28, 153–175.

Inwood, H. J. and Taylor, R. W. (2012) Creative approaches to environmental learning: two perspectives on teaching environmental art education. International Electronic Journal of Environmental Education, 2 (1), 65-75.

Jakobson B. and Wickman, P.-O. (2008). Art in science class vs science in art class: a study in elementary school. Éducation et Didactique, 2 (3), 141-157.

Kaçar, S. (2012). Görsel sanatlarla bütünleştirilmiş probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin fen akademik başarılarına, bilimsel yaratıcılıklarına ve sanat etkinlikleriyle fen öğrenme tutumlarına etkileri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensititüsü.

Mun, K. (2021). Aesthetics and STEAM education: the case of Korean STEAM curricula at the art high school. International Journal of Science Education, 44 (5), 854-872.

Reeves, T.C., Herrington, J. and Oliver, R. (2002). Authentic activities and online learning. HERDSA 2002 conference prooceeding http://www.herdsa.org.au/wpcontent/uploads/conference/2002/papers/Reevepdf.

Rivero, V. (2014). Learning by design. Internet @ School, 21(3), 12–13. 

 

Art Activities Integrated Primary School Science Lesson’ Effects On Learning Process*

 

 

Prof. Dr. Mehmet GÜLTEKİN

Anadolu University, Türkiye

mgulteki@anadolu.edu.tr

https://orcid.org/0000-0002-5281-1767

 

Res. Assist. Dr. Zülfiye Melis DEMİR

Eskişehir Osmangazi University, Türkiye

mdemir@ogu.edu.tr

https://orcid.org/0000-0003-0577-2184

 

* This research was produced from doctoral thesis titled “Art Activities Integrated Primary School Science Lesson’ Effects on Learning Process” prepared at Anadolu University, Institute of Educational Sciences.

 

Introduction

For a primary school student, the place of a subject in his/her life is more important than individual lessons. If a subject takes place in their lives, they attract their attention, try to explain and understand. When they try to understand a situation they observe around them, they try to explain by considering their experiences in their lives. Primary school students think about subjects holistically. For them, integrity is more important than individual issues (Jakobson & Wickman, 2008). In order for the development of an individual in the learning process to be fully realized within the general objectives of education, different discipline areas should be considered as a whole. This integrity can be achieved by integrating different disciplines within the learning processes (Kaçar, 2012). In this respect, interdisciplinary learning; It is considered especially important in primary education because it provides more authentic experience from a single discipline area, giving students opportunities to explain what they have learned and encouraging them to think about interdisciplinary concepts. (Barton & Smith, 2000; Reeves, Herrington & Oliver, 2002). One of the fields that can be utilized in realizing a more effective and meaningful teaching in the Science course in primary school is art. Thus; It is thought that art offers alternative ways for students who cannot achieve success in science education with traditional cognitive approaches (Inwood & Taylor, 2012). For this reason, with an interdisciplinary approach in the science course; benefiting from science activities integrated with art, students' academic achievement, attitudes towards the course, creativity, etc. can be developed. This study resulted from this need.

Methodology

This research, which aims to determine the effects of the learning-teaching process, which is carried out by integrating the fourth-grade primary school science course with art activities, on the academic achievement of the students in the science course, their attitudes towards the course, their creativity and learning products, was designed with an embedded experimental design from mixed research methods. Participants of the research; 40 students, 1 primary school teacher and 9 parents of students attending the 4th grade in a public primary school in the 2020-2021 academic year. The data of the research were collected by science lesson achievement test, science lesson attitude scale, general creativity scale, video recordings, student products and interview forms. The quantitative data of the research were analyzed with descriptive statistics and the qualitative data were analyzed with thematic analysis.

Results / Expected Outcomes

During the art integrated science course learing products were created with different applied arts like “Painting, Music, Sculpture, Literature, Interior Architecture, Graphic Design, Industrial Product Design And Digital Arts”, art criticism and art history. As a result of the research; A statistically significant difference was found in favor of the experimental group in the achievement test, attitude scale and general creativity scale post-test scores. The significant difference in favor of the experimental group on achievement, attitude and creativity supports the research results in the literature (Mun, 2021; Caiman & Jakobson, 2019; Rivero, 2014). As a result of the analysis of the qualitative data, it was concluded that the students had achievements under five themes: “cognitive dimension”, “artistic dimension”, “environmental awareness dimension”, “affective dimension” and “distance education dimension

Keywords: Art integrated science teaching, Attitude towards science lesson, Creativity, Primary school, Primary school science education

References

Barton, K. and Smith, L. (2000). Themes or motifs? Aiming for coherence through interdisciplinary outline. The Reading Teacher, 54 (1), 54-63.

Caiman, C. and Jakobson, B. (2019). The role of art practice in elementary school science. Science & Education, 28, 153–175.

Inwood, H. J. and Taylor, R. W. (2012) Creative approaches to environmental learning: two perspectives on teaching environmental art education. International Electronic Journal of Environmental Education, 2 (1), 65-75.

Jakobson B. and Wickman, P.-O. (2008). Art in science class vs science in art class: a study in elementary school. Éducation et Didactique, 2 (3), 141-157.

Kaçar, S. (2012). Görsel sanatlarla bütünleştirilmiş probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin fen akademik başarılarına, bilimsel yaratıcılıklarına ve sanat etkinlikleriyle fen öğrenme tutumlarına etkileri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Ensititüsü.

Mun, K. (2021). Aesthetics and STEAM education: the case of Korean STEAM curricula at the art high school. International Journal of Science Education, 44 (5), 854-872.

Reeves, T.C., Herrington, J. and Oliver, R. (2002). Authentic activities and online learning. HERDSA 2002 conference prooceeding http://www.herdsa.org.au/wpcontent/uploads/conference/2002/papers/Reevepdf.

Rivero, V. (2014). Learning by design. Internet @ School, 21(3), 12–13.