6. ULUSLARARASI BAŞÖĞRETMEN EĞİTİM VE YENİLİKÇİ BİLİMLER KONGRESİ, Burdur, Türkiye, 24 - 25 Kasım 2022, cilt.1
Bu çalışmanın amacı Türkiye ile Estonya
eğitim sistemini amaç, yapı, işleyiş ve iklim özellikleri kapsamında
inceleyerek Türkiye eğitim sistemine göre ortaya çıkan en belirgin benzerlik ve
farklılıklarını ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak görüşme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma 2021-2022 öğretim yılında gönüllü 12 öğretmenin katılımı ile
gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların
yaş aralığı 30-45 yaşları arasında değişmektedir. Katılımcıların mesleki
kıdemleri 8-20 yıl arasında değişmektedir. Katılımcılar altı erkek ve altı
kadından oluşmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır.
Analiz sonucu oluşturulan tema ve alt temalar tablolarla sunulup, görüşlerden
bazılarından cümle alıntılarına yer verilmiştir. Çalışmanın en önemli sonuçları
amaç bakımından eğitimin amaçları kapsamında Estonya ve Türkiye’de sorumluluk
sahibi, insani değerlere sahip, bir meslek edinebilecek ve hayatını devam
ettirebilecek beceriler kazandırmak ortak özelliklerdir. Türkiye’de farklı
olarak Atatürk ilke ve inkılaplarının öğrencilere kazandırılması özellikle
vurgulanmıştır. Estonya’da ise Avrupa vatandaşı olmak amaçlardandır. İki ülkede
de eğitim ortak amaçlarından en önemlisi ülke ekonomisine katkı sağlayacak
fiziksel ve zihinsel yönden sağlıklı nitelikli bireyler yetiştirmektir. Yapı
açısından iki ülkenin eğitim yapısı incelendiğinde her ikisinde de bakanlığın
merkeziyetçi bir yapıda olduğu görülmektedir. Bu durumda ülkelerin coğrafik
özelliklerinin etkili olduğu düşünülebilir. Her iki ülkede de eğitim işleriyle
ilgilenen bakanlıklar mevcut olup; bu kurumlar kabinenin üyesidir. Taşra
yapılanmasında Türkiye’den farklı olarak Estonya’da belediye bünyesinde eğitim
ofisleri mevcuttur ve yetkileri daha geniştir. Eğitimin finansmanı her iki
ülkede de devlet tarafından karşılanmaktadır. İşleyiş boyutunda iki ülkenin de
eğitim kademelerinin tümünün okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve
yükseköğretim şeklinde yapılandığı görülmektedir. Ancak; zorunlu eğitim süresi
Türkiye’de 12 yıl iken Estonya’da 9 yıldır. Türkiye’den farklı olarak
Estonya’da ilköğretim ve ortaöğretim kademelerinden mezun olmak için bitirme
sınavı uygulaması ve bir bitirme projesi hazırlaması gerekmektedir.
Üniversiteye giriş aşamasında Türkiye’de merkezi sınav uygulanırken Estonya’da
merkezi bir sınav yoktur ve üniversiteler kendi sınavlarını yapmaktadırlar.
Öğrencilerin lise mezuniyet ortalamaları üniversite başvurularında önemli bir
ölçüttür. İklim açısından öğrenciler için okul yaşam yeridir. Eğitim yaşamın
kendisidir. Ezbercilikten uzak, yaratıcı, özerk, demokratik, beceri eğitimine
önem veren esnek bir öğretim ortamı vardır. Her iki ülkede de öğretmenler
üniversitelerin bölümlerinde yetiştirilse de Estonya’da okul öncesi
öğretmenleri dışında tüm öğretmenlerin yüksek lisans yapmış olma zorunluluğu
vardır. Maaşları ülke ortalamasına göre iyi düzeydedir. Öğretmen öğrenci
memnuniyeti yüksektir.
Anahtar
Kelimeler: Karşılaştırmalı Eğitim, Türk Eğitim Sistemi,
Estonya Eğitim Sistemi, Nitel Araştırma
A
QUALITATIVE RESEARCH ON
COMPARISON OF ESTONIA
AND THE TURKISH EDUCATION SYSTEM
Ass.Prof.Dr. Semra KIRANLI GÜNGÖR1,
M.A.E. Aydın GÜVEN2
1Eskişehir
Osmangazi University, Faculty of Education, semk2009@gmail.com,
0000-0001-5785-8137
2Provincial
Directorate of National Education. aydin.guven0@gmail.com, 0000-0002-9691-1313
The aim of
this study is to determine the education system between Turkey and Estonia. The
aim is to reveal the most obvious similarities and differences according to the
Turkish education system by examining it within the scope of structure,
functioning and climate characteristics. Qualitative research method was used
in the study. Interview method was used as data collection method. The research
was carried out with the participation of 12 volunteer teachers in the
2021-2022 academic year. The age range of the participants varies between 30-45
years old. The professional seniority of the participants varies between 8-20
years. Participants consist of six men and six women. Content analysis was
performed in the analysis of the data. The themes and sub-themes created as a
result of the analysis are presented with tables, and sentence quotations from
some of the views are included. The most important results of the study are the
common characteristics in Estonia and Turkey, in terms of the purpose of
education, to gain skills that are responsible, have human values, can acquire
a profession and continue their life. Unlike in Turkey, it was especially
emphasized that Atatürk's principles and reforms should be taught to students.
In Estonia, being a European citizen is one of the aims. The most important of
the common aims of education in both countries is to raise individuals who are
physically and mentally healthy and will contribute to the national economy.
When the education structure of the two countries is examined in terms of
structure, it is seen that the ministry has a centralized structure in both. In
this case, it can be thought that the geographical characteristics of the countries
are effective. In both countries, there are ministries dealing with educational
affairs; these institutions are members of the cabinet. Unlike Turkey, Estonia
has training offices within the municipality and its powers are wider.
Education is financed by the state in both countries. In terms of functioning,
it is seen that all levels of education in both countries are structured as
pre-school, primary education, secondary education and higher education.
However; While the compulsory education period is 12 years in Turkey, this
period is 9 years in Estonia. Unlike Turkey, in order to graduate from primary
and secondary education in Estonia, it is necessary to apply a graduation exam,
prepare a graduation project. While the central examination is applied in
Turkey during the university entrance phase, there is no central examination in
Estonia and universities conduct their own examinations. Students' high school
graduation average is an important criterion in university applications. In
terms of climate, school is the living place for students. Education is life
itself. There is a flexible teaching environment that is free from rote
learning, is creative, autonomous, democratic, and gives importance to skill
training. Although teachers are trained in
departments of universities in both countries, all teachers except pre-school
teachers in Estonia got to have a master's degree. Their
salaries are better than the national average. Teacher student satisfaction is
high.
Keywords: Comparative
Education, Turkish Education System, Estonian Education System, Qualitative
Research.