ESTONYA VE TÜRKİYE EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASIÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA


Kıranlı Güngör S., Güven A.

6. ULUSLARARASI BAŞÖĞRETMEN EĞİTİM VE YENİLİKÇİ BİLİMLER KONGRESİ, Burdur, Türkiye, 24 - 25 Kasım 2022, cilt.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Burdur
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı Türkiye ile Estonya eğitim sistemini amaç, yapı, işleyiş ve iklim özellikleri kapsamında inceleyerek Türkiye eğitim sistemine göre ortaya çıkan en belirgin benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma 2021-2022 öğretim yılında gönüllü 12 öğretmenin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yaş aralığı 30-45 yaşları arasında değişmektedir. Katılımcıların mesleki kıdemleri 8-20 yıl arasında değişmektedir. Katılımcılar altı erkek ve altı kadından oluşmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Analiz sonucu oluşturulan tema ve alt temalar tablolarla sunulup, görüşlerden bazılarından cümle alıntılarına yer verilmiştir. Çalışmanın en önemli sonuçları amaç bakımından eğitimin amaçları kapsamında Estonya ve Türkiye’de sorumluluk sahibi, insani değerlere sahip, bir meslek edinebilecek ve hayatını devam ettirebilecek beceriler kazandırmak ortak özelliklerdir. Türkiye’de farklı olarak Atatürk ilke ve inkılaplarının öğrencilere kazandırılması özellikle vurgulanmıştır. Estonya’da ise Avrupa vatandaşı olmak amaçlardandır. İki ülkede de eğitim ortak amaçlarından en önemlisi ülke ekonomisine katkı sağlayacak fiziksel ve zihinsel yönden sağlıklı nitelikli bireyler yetiştirmektir. Yapı açısından iki ülkenin eğitim yapısı incelendiğinde her ikisinde de bakanlığın merkeziyetçi bir yapıda olduğu görülmektedir. Bu durumda ülkelerin coğrafik özelliklerinin etkili olduğu düşünülebilir. Her iki ülkede de eğitim işleriyle ilgilenen bakanlıklar mevcut olup; bu kurumlar kabinenin üyesidir. Taşra yapılanmasında Türkiye’den farklı olarak Estonya’da belediye bünyesinde eğitim ofisleri mevcuttur ve yetkileri daha geniştir. Eğitimin finansmanı her iki ülkede de devlet tarafından karşılanmaktadır. İşleyiş boyutunda iki ülkenin de eğitim kademelerinin tümünün okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretim şeklinde yapılandığı görülmektedir. Ancak; zorunlu eğitim süresi Türkiye’de 12 yıl iken Estonya’da 9 yıldır. Türkiye’den farklı olarak Estonya’da ilköğretim ve ortaöğretim kademelerinden mezun olmak için bitirme sınavı uygulaması ve bir bitirme projesi hazırlaması gerekmektedir. Üniversiteye giriş aşamasında Türkiye’de merkezi sınav uygulanırken Estonya’da merkezi bir sınav yoktur ve üniversiteler kendi sınavlarını yapmaktadırlar. Öğrencilerin lise mezuniyet ortalamaları üniversite başvurularında önemli bir ölçüttür. İklim açısından öğrenciler için okul yaşam yeridir. Eğitim yaşamın kendisidir. Ezbercilikten uzak, yaratıcı, özerk, demokratik, beceri eğitimine önem veren esnek bir öğretim ortamı vardır. Her iki ülkede de öğretmenler üniversitelerin bölümlerinde yetiştirilse de Estonya’da okul öncesi öğretmenleri dışında tüm öğretmenlerin yüksek lisans yapmış olma zorunluluğu vardır. Maaşları ülke ortalamasına göre iyi düzeydedir. Öğretmen öğrenci memnuniyeti yüksektir.

 

Anahtar Kelimeler: Karşılaştırmalı Eğitim, Türk Eğitim Sistemi, Estonya Eğitim Sistemi, Nitel Araştırma 

A QUALITATIVE RESEARCH ON

COMPARISON OF ESTONIA AND THE TURKISH EDUCATION SYSTEM

 

Ass.Prof.Dr. Semra KIRANLI GÜNGÖR1, M.A.E. Aydın GÜVEN2

1Eskişehir Osmangazi University, Faculty of Education, semk2009@gmail.com,

0000-0001-5785-8137

2Provincial Directorate of National Education. aydin.guven0@gmail.com, 0000-0002-9691-1313

 

The aim of this study is to determine the education system between Turkey and Estonia. The aim is to reveal the most obvious similarities and differences according to the Turkish education system by examining it within the scope of structure, functioning and climate characteristics. Qualitative research method was used in the study. Interview method was used as data collection method. The research was carried out with the participation of 12 volunteer teachers in the 2021-2022 academic year. The age range of the participants varies between 30-45 years old. The professional seniority of the participants varies between 8-20 years. Participants consist of six men and six women. Content analysis was performed in the analysis of the data. The themes and sub-themes created as a result of the analysis are presented with tables, and sentence quotations from some of the views are included. The most important results of the study are the common characteristics in Estonia and Turkey, in terms of the purpose of education, to gain skills that are responsible, have human values, can acquire a profession and continue their life. Unlike in Turkey, it was especially emphasized that Atatürk's principles and reforms should be taught to students. In Estonia, being a European citizen is one of the aims. The most important of the common aims of education in both countries is to raise individuals who are physically and mentally healthy and will contribute to the national economy. When the education structure of the two countries is examined in terms of structure, it is seen that the ministry has a centralized structure in both. In this case, it can be thought that the geographical characteristics of the countries are effective. In both countries, there are ministries dealing with educational affairs; these institutions are members of the cabinet. Unlike Turkey, Estonia has training offices within the municipality and its powers are wider. Education is financed by the state in both countries. In terms of functioning, it is seen that all levels of education in both countries are structured as pre-school, primary education, secondary education and higher education. However; While the compulsory education period is 12 years in Turkey, this period is 9 years in Estonia. Unlike Turkey, in order to graduate from primary and secondary education in Estonia, it is necessary to apply a graduation exam, prepare a graduation project. While the central examination is applied in Turkey during the university entrance phase, there is no central examination in Estonia and universities conduct their own examinations. Students' high school graduation average is an important criterion in university applications. In terms of climate, school is the living place for students. Education is life itself. There is a flexible teaching environment that is free from rote learning, is creative, autonomous, democratic, and gives importance to skill training. Although teachers are trained in departments of universities in both countries, all teachers except pre-school teachers in Estonia got to have a master's degree. Their salaries are better than the national average. Teacher student satisfaction is high. 

Keywords: Comparative Education, Turkish Education System, Estonian Education System, Qualitative Research.