EĞİTİMDE ÖZEL OKUL MERKEZLİ DEĞİŞİMİN TÜRK İŞ SİSTEMİNİ DÖNÜŞTÜRÜCÜ ETKİSİ: SOSYAL ETKİ YAKLAŞIMI PERSPEKTİFİNDEN BİR ANALİZ


Creative Commons License

Arslan S.

SELCUK 11TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Konya, Türkiye, 13 - 15 Aralık 2024, ss.393-404

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.393-404
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de özel okulların yaygınlaşması ile sosyal tabakalaşma arasındaki etkileşimin Türk ulusal iş sistemini nasıl etkilediğini Sosyal Etki Yaklaşımı perspektifinden açıklamaktır. Örnek olay deseniyle tasarlanan bu araştırmada 1990-2023 yılları arasında özel okul (ilköğretim, ortaöğretim ve üniversite), özel okul öğrenci ve net yeni girişim (girişimci) sayıları kullanılmıştır. Veriler, betimsel olarak analiz edilmiştir. Bulgular özel okul ve özel okul öğrenci sayıları ile net yeni girişim sayıları arasında doğrusal bir ilişki olduğunu göstermektedir. Araştırmada ulaşılan sonuç, özel okulların yaygınlaşmasının sosyal sermaye ilişkilerini geliştirdiği, bunun üst sosyal sınıfın girişimci olma eğilimini pekiştirerek kaynaklardan ayrıcalıklı bir şekilde yararlanma avantajını sürdürmesine yardımcı olduğu, orta sosyal sınıfa mensup yetenekli bireylerin özel okullarda geliştirdikleri sosyal sermaye ilişkileri aracılığıyla girişimci olma ya da özel sektörde üst pozisyonlarda işe başlama imkanlarını artırdığı şeklindedir. Ayrıca özel okulların sosyal etkileşim mekanları olarak bireylerin girişimci olma niyet ve eğilimlerini bilişsel açıdan biçimlendirdiği ve girişimci sınıfın yapısını nicel ve nitel anlamda genişleterek dönüştürdüğü söylenebilir. Çalışma elde ettiği bulgu ve sonuçlardan hareketle, sosyal etkileşim mekanları olarak özel okulların girişimci sınıfın yapısını etkileyerek Türk ulusal iş sisteminin devlete bağımlı yapısını değiştirici bir rol üstlendiğini iddia etmektedir.

The aim of this study is to explain how the interaction between the spread of private schools in Türkiye and social stratification affects the Turkish national business system from the perspective of the Societal Effect Approach. In this study designed with a case study method, the numbers of private schools (primary, secondary and university), private school students and net new enterprises (entrepreneurs) between 1990-2023 were used. The data were analyzed descriptively. The findings show that there is a linear relationship between the numbers of private schools and private school students and the net new enterprises. The conclusion reached in the study is that the spread of private schools develops social capital relations, this helps the upper social class to maintain the advantage of benefiting from resources in a privileged way by reinforcing their tendency to be entrepreneurs, and increases the opportunities of talented individuals belonging to the middle social class to become entrepreneurs or to start working in upper positions in the private sector through the social capital relations they develop in private schools. It can also be said that private schools, as places of social interaction, cognitively shape the intentions and tendencies of individuals to become entrepreneurs and transform the structure of the entrepreneurial class by expanding it in quantitative and qualitative terms. Based on the findings and results obtained, the study claims that private schools, as places of social interaction, play a role in changing the state-dependent structure of the Turkish national business system by affecting the structure of the entrepreneurial class