Panoptikon/Omniptikon Mpdellerinin Huxley ile Orwell'in Distopyalarında Karşılaştırılması


Koşmak F.

Çizgi Kitabevi, Konya, 2024

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Çizgi Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada etimolojik olarak da ele alındığında ütopya kelimesinden türetilen ve karanlık bir dünyanın kapılarını açan distopya türünden seçilmiş Aldous Huxley’in Cesur Yeni Dünya ile George Orwell’in Bin Dokuz Yüz Seksen Dört eserleri karşılaştırmalı edebiyat bilimi verilerine dayanarak kar şılaştırılacaktır. Bu çerçevede çalışmada, yaşanmışlıklarının, edebi ve kültürel birikimlerinin ürünü olan eserler arasındaki benzer ve farklı yönler ortaya konmaya çalışılacaktır. Toplumdaki denetim/gözetimi sağlamak adına on sekizinci yüzyılda hukukçu Jeremy Bentham ile mimar kardeşi Samuel Bentham’ın birlikte hazırlamış oldukları, ancak hiçbir zaman uygulamaya geçirilmeyen panoptikon modeli, toplumdaki suç oranını ve şiddet olaylarını azaltmak, kontrolü elinde tutmak, suçlular üzerinde sınırsız hâkimiyeti sağlamak amacıyla denetim ve gözetimin bir parçası haline dönüşmesi adı altında tasarlanır. Denetim/gözetim anlayışının merkeze yerleştirildiği panoptikon modelinde, gözetleyen kişinin, gözetlenen kişi(ler) tarafından kesinlikle görünmemesi ve böylelikle görünmeden gözetlemeyi sağlaması dikkat çekerken, görülmeden gözetim altında tutmaya imkân verir. Yirminci yüzyılda bilim ve teknolojinin ilerlemesi ve gelişmesi ekseninde denetim/gözetim bağlamında yetersiz ve eksik kalan panoptikon modelinin yerini omniptikon modeli alır. Omniptikon, bilim ve teknolojinin ilerlemesi ve gelişme siyle birlikte herkesin, herkesi izleyebilmesine, görebilmesine, takip etmesine olanak sağlar ve gözetlemeyi ve gözetlen meyi kesintisiz bir şekilde mümkün kılar. Gönüllülük esasına dayalı bir şekilde bireyin (kullanıcının) gözetlenmesi, omniptikonun merkezini oluştururken, herkes herkesi izler duruma gelir ve çoğunluğun çoğunluğu dijital ortamda izlemesi olarak yorumlanır. Bu bağlamda panoptikon modeli ile omniptikon modeli, Cesur Yeni Dünya ile Bin Dokuz Yüz Seksen Dört adlı distopyalarda, metinlerden alınan örneklerden yola çıkarak irdelenecek, panoptikon/omniptikon modelleri seçilmiş olan eserlerin siyasal yaşamın bilim ve teknoloji ekseninde ile sos yal yaşamın eşitsizlik ve eğitim ekseninde karşılaştırılması yapılacaktır