Trakya Eğitim Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.302-325, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, açıköğretim fakülteleri aracılığıyla yaygın
yükseköğretime devam eden öğrencilerin uzaklık algılarının
yaşam boyu öğrenme eğilimleri çerçevesinde ele alınması
amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerine uygun olarak
desenlenen araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesi için
amaçlı örnekleme yöntemi izlenmiştir. Bu kapsamda çalışma
grubu, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim
görmekte olan ve bir açıköğretim programına kayıtlı olan
öğrencilerden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında
araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bir anket
formu kullanılmıştır. Görüşme formundaki soruların
oluşturulmasında Moore’un (1993) transaksiyonel uzaklık
kuramının yapı, diyalog ve özerklik boyutları ile Coşkun ve
Demirel’in (2012) yaşam boyu öğrenme eğilimleri ölçeğinin
motivasyon, kararlılık, merak ve öğrenmeyi düzenleme
boyutlarından faydalanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel
analiz kullanılmıştır. Bu kapsamda, katılımcılardan elde edilen
veriler incelenmiş ve böylece katılımcıların yaygın
yükseköğretime ilişkin uzaklık algısı ile yaşam boyu öğrenme
eğilimlerine yönelik görüşleri doğrudan alıntılar yapılarak ortaya
konmuştur. Transaksiyonel uzaklık algısının yaşam boyu öğrenme
eğilimi ile ilgisi incelendiğinde olumlu, olumsuz ve nötr ifadelerin
olduğu görülmektedir. Elde edilen sonuçlar ışığında, yaygın
yükseköğretimin uzaktan eğitim ve yaşam boyu öğrenme işlevleri
tartışılmış; ilgili sonuçlar, yaygın ve örgün yükseköğretim
açısından değerlendirilmiştir.